måndag 5 november 2012

Våra namn!

Jag har alltid tyckt det har varit roligt med namn. Vi här i Sverige ger nog inte våra barn namn efter vad själva namnet betyder. Utan det namn som man ger barnet är för att man tycker att namnet är fint, ligger i tiden, passar ihop med övriga syskon, eller för att man vill att namnet ska gå i arv efter tidigare släktingar. Ja, visst är det så?! Men tänk att ha fått sitt namn efter en soluppgång, en vacker blomma eller något annat fint som ens föräldrar förknippade med ens födelse?! Våra valda namn beror mycket på vilken kultur vi lever i!

För inte så länge sedan fick jag till min förvåning veta att mitt mellannamn Mina betyder aster-blomma och näktergal på persiska. Namnet har ett arabisk ursprung och flera olika betydelser beroende på språk. Mina på arabiska betyder Hamn och Himmel. Och i Mekka finns det ett berg som heter Mina.
Mina är också en förkortning på Vilhelmina som använts i Sverige sedan slutet av 1700-talet. Vilhelmina är en feminin variant av Vilhelm som är ett tyskt namn som bildats av orden vilja och hjälm.   

Källa: http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Mina

Mitt mellannamn Mina har jag valt till själv för att jag tyckte det var fint och passade till mina övriga namn! Men jag visste även om att namnet funnits i släkten på pappas sida!

Ja, helt plötsligt blev mitt fullständiga namn mer intressant! ;)   

Karin (Kysk och Ren), Anette (Benådande), Mina (Näktergal och Aster-blomma/Himmel och Hamn), Granat (Den heliga stenen)

Granat kan, i.a.f.  betyda två saker. Jag valde här att ge en beskrivning på grantstenen. Men med stor säkerhet är mitt namn inte taget efter en granatsten.

Granat anses öka kroppslig styrka, uthållighet och energi.
Den används som skyddssten och särkilt mot tjuvar. Granat stärker auran och skapar en sköld av positiva vibrationer, som stöter bort negativa energier. Den ökar kreativiteten, den sexuella aptiten och fertiliteten. Granaten kallas för den heliga stenen. Vänner, som ska skiljas, kan byta granater för att få träffas igen.


 Granat

Källa:  http://paranormal.se/topic/granat.html


Det finns säkert hur många sidor som helst för att ta reda på olika namns betydelser. Jag använde mig dock av följande sida som jag tycker har en enkel sökmotor!
http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/soknamn

----------------------------------
Men nu ska jag dricka en kopp kaffe, kanske ringa några nödvändiga telefonsamtal och sen fortsätta med att slå in några fler julklappar! 

Ha en fortsatt fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar