lördag 3 november 2012

Fiskpudding á la carte!

Faktiskt så vaknade man (här i Sundsvall) till solsken i idag! Riktigt härligt! Ja, bara det bidrar till att man har lättare att vakna på rätt sida! =P  

---------------------------------
Nu ikväll har Annelie så trevligt varit här. Jag bjöd på fiskpudding med skirat smör, lingonsylt, sallad, smör och bröd. Fiskpudding har jag aldrig gjort förut, men jag tycker att det är gott! Självklart visste jag att min middagsgäst tyckte detsamma! Hihi, för just den maträtten kanske inte är den vanligaste som man bjuder på annars! Och med ett recept från mamma, så tror jag att den blev lyckad! Det var dessutom busenkelt, så det blir att göra om snart igen! =)  Här kommer receptet!


Fiskpudding!
Koka ett torskblock i en kastrull tillsammans med vatten (så det täcker ca halva torsken) + en fiskbuljong.
Det går också att ställa torsken i en ugnsfast form i ugnen på 200 grader ca 25min. (Jag hade ett fryst torskblock).

-Koka 1,5 dl grötris med ca 3 dl vatten i 10-15 min. Låt riset vara lite hårt (okokt) när du tar det från plattan.
-2 ägg + 3 dl mjölk vispas med en nypa salt + svartpeppar.

-Blanda den färdigkokta torsken med grötriset och fördela det i en ungsfast form.
-Häll över äggblandningen.
- Placeras i mitten av ugnen på 200 grader i ca 35-40min (tills äggstanningen stelnat) .

Tillbehör:
Servera med att hälla skirat smör (smör som du smält i en kastrull på plattan) över varje portion.
Lingonsylt tycker jag också om att äta till + en god sallad!

Frågan är nu hur mycket fiskpudding man räknar till varje portion?! Men kanske är det här receptet är på ca 3-4 portioner! ;)


Jag fick så snällt ett te av Annelie + bakformar! TACK så mycket! Var ju så trevligt att vi fick träffas! Teet ska jag så snart jag kan testa att dricka! Är alltid kul att prova något nytt i koppen! =)


Annars ser det ut som om kvällen fortsätter i lugnets tecken. Lite sådär lagom småtrött känner jag mig, så en bra film skulle kanske sitta fint?! Men först är det Så mycket bättre!, som jag ska se!

Ha nu en fortsatt trevlig lördag fina ni! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar