torsdag 18 oktober 2012

Sådana självklara saker!

Passar på att få hårtopparna klippta när mamma kan hålla i saxen. Skönt med lite uppfräschning! Lite handling av mat har det också blivit, haha eller rättare sagt beställning av mamma. Ja, lite fisk, blodpudding och surdegsbröd sådär fick det bli + några nya piller från apoteket då! =P
Sådana där vardagliga saker som är så självklara!

Men många gånger tänker jag att det finns de som har det så jobbigt. Nära och kära kan ha lämnat jordelivet under mycket tragiska omständigheter och alldeles för tidigt dessutom. Människor kan ha sett och upplevt trauman som sen följer med som ett djupt ärr i resten av deras liv. Jag tänker på all onödig smärta som t.ex. sjukdomar, krig, våld, terror och orättvisor medför. All onödig smärta som förekommer varje dag runt om i världen och mitt ibland oss! Ja, all den onödiga smärtan som vi människor så grymt kan skapa och använda mot varandra för att utöva t.ex. makt. Jag tänker på barnen som tvingas växa upp under sådana omständigheter och de vuxna som står maktlösa inför det. Det får mig att ibland undra vilken värld vi lever i?! För hur ska den som förlorat allt, kunna gå vidare och känna framtidshopp? Människan är en stark överlevare, men hur mycket orkar vi stå ut med egentligen?!

Jag har lätt att ta till mig andras gripande livsöden, och kan därmed se mig själv in i deras situation. Man tänker ju på allt det som många tvingas gå igenom och leva med. Och att ögonen tåras när jag ser program på tv:en som insamlingar för världens barn, eller liknande blir ju det mest naturliga då! Samtidigt som man tycker att det är så hemskt att se, så vill man ändå bli informerad och upplyst om hur det kan vara ute i världen!

Ens egna problem är egentligen så små och oväsentliga om man jämför. Jag känner mig ändå rätt lyckligt lottad! Ja, ändå rätt! Jag har mina nära och kära runt mig, jag har mat, kläder och medicin och jag har någonstans att bo! Sådana självklara saker, som skulle vara självklart för alla!

Jag kan inte sluta att förundras över de som fortsätter kämpa när det är som mörkast och sorgen är som värst, ja de som väljer livet när alla ljus tycks slocknat..!


Kram från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar