måndag 29 oktober 2012

Att hitta off-knappen!

När ens tankar och funderingar flyger runt i huvudet och skapar ofrivilligt kaos, kan det vara svårt att fokusera på något annat. Det kan vara både bra och dåliga saker som gnager, men som man för en stund, vill kunna släppa taget om och få lite distans till. Det är då jag tar upp en bok och på några få sekunder försvinner jag bort från verkligheten och mitt sinne får ro. Och även fast jag sen slutat läsa, så tycker jag att känslan av det ofrivilliga kaoset, känns mer avlägset och mer distanserat än innan...

Jag har sagt det förut, men jag säger det igen! Jag skulle inte klara mig utan böcker, av just den anledningen. Att med sin fantasi få skapa sina egna bilder, känna sinnesstämningarna och "ätas upp" av bokens olika karaktärer, ger mig en känsla av att trycka på en off-knapp till verkligheten, vilket jag tror att alla behöver göra ibland. Och jag tror också att det är viktigt att alla kommer på sitt speciella, och då såklart sunda sätt, att hitta till sin alldeles egna off-knapp...

Visst kan det finnas många sätt att komma åt denna känsla. Att t.ex. träna, ligga på en spikmatta, lyssna på musik, dansa, se en film mm. Men för mig är det en bok som gör att jag släpper allt och känner mig lugn och sansad. Kanske är det för att just denna läsning är så prestigelös?! Så trots att jag tycker mycket om att träna och känna endorfinruset genom kroppen, har det inte samma effekt på mig, som boken har i det läget, ja då allt tycks flyga runt i huvudet! Endorfinruset från träningen ger helt enkelt en helt annan känsla i kroppen än vad boken gör. För mig är det därför viktigt att så ofta som jag kan, kunna varva med just dessa två saker, läsa och träna!


Imorgon är det nya blodprover på sjukhuset som gäller för mig. Och efter det är det Birsta och IKEA tillsammans med mamma och pappa som står på schemat! Hihi, en del andra avstickare hoppas jag också på att kunna göra! ;)

Ha en fortsatt bra kväll kära ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar