tisdag 17 juli 2012

Ger sig tusan på! Middagsgäst! & Varför allsång?!

Behövdes i.a.f. ingen alvedon för att kliva upp ur sängen imorse. Men västerfotens insida är rejält svullen, stel och ond. Knät känns också av. Men jag vet att det alltid brukar vara värst på morgonen sånna här gånger. Framåt eftermiddagen hade jag ändå lyckats göra rent min gamla spis (skrubbade spisplattorna + glaset på ugnsluckan med svinto), dammsugat, städat på toaletten, duschat och plockat in lite rentvätt i garderoben. Ibland gör man till och med mer de gånger som man har ont. För man ger sig tusan på att det ska gå ändå. Och man blir irriterad på sig själv att något ska hindra än från det man tänkt göra. Haha, och med envishet kommer man visst långt!

Senare på eftermiddagen/kvällen kom Annelie hit. Jag hade gjort laxfilé i ugnen med ugnsstekt potatis, morötter och palsternackor. En tomatsallad med rödlök, färsk basilika (egenodlad såklart) + mozzarellaost åt vi till. När det var dags för efterrätt provade jag att göra persikopaj för första gången. Haha, hade inget recept med den blev som tur var riktigt lyckad! Och det blev två stycken, för jag gjorde den i varsin liten ungsfast form som jag gräddade i ugnen! Till pajen åt vi glass och drack kaffe/te. Ja, mycket trevligt att också kunna träffas och äta middag på en helt vanlig vardag! =)

----------------------------
Och nu ikväll har jag tittat på Allsång på Skansen och suttit och sjungit med full hals till alla gamla slagerdengor! Haha, en liten karaokekväll i min "ensamhet" kan man kanske säga!
Jag vet en kille (kommer ej från Sverige) som undrade för ett tag sedan varför vi svenskar, kan åka land och rike runt för att besöka allsånger eller sitta bänkade i tvsofforna och sjunga med i textremsan som visas i tv-rutan? Ja, jag håller med honom om att det kan ses som ett lite udda intresse. Och jag hade tyvärr inget riktigt svar att ge honom då. Haha, men nu har jag funderat på det och jag tror jag att jag i.a.f. kanske har olika  teorier på det. 

Vi människor söker ju glädje! Och just musik tillför glädje för många av oss! Delad glädje sägs ju också vara dubbal glädje och när vi genom allsång förenas kan vi glädjas tillsammans, ja både ung som gammal! De lättsamma och relativt "kända" låtarna, gör det lätt att sjunga med för oss alla. Haha, och det gillar vi! Självklart underlättar också rextremsan. Med musiken förenas vi med andra människor och vi känner därmed en gemenskap och att vi är en del i ett. Vilket är känslor och upplevelser som jag tror vi värdesätter mycket! Vi (speciellt svenskar) tror jag också lärt oss att förknippa allsång med sommar och sol! Efter en lång och mörk vinter vill vi kanske liksom vårfåglarna, möta solen med sång!? Haha, eller vad tror ni?

Önskar er en fortsatt bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar