torsdag 16 februari 2012

En dag med botox!

OBS! Nu följer kanske en något obehaglig läsning för den spruträdda! Men det är kanke ändå inte den roligaste läsningen, men så här började i.a.f. min dag idag! Hur började din?

Botoxinjektion i Härnösand stod på schemat kl:09:00 idag Så redan 07:20 gav jag mig därför iväg i morgontrafiken, som turligt nog inte var så värst farlig idag. Och behandlingen gick bra!

Visst gör sputorna något ont och är lite obehagliga. Men jag är inte spruträdd, som tur är. Och nålarna är tunna. Varje spruta känns bara i ca 10sek vardera (6st sprutor). Det som känns är en liten pulsderande smärta långt in i själva muskeln där nålen trängs in. Man känner sen att ens egna puls slår i takt med det pipande ljudet från en liten apparat, som jag tror mäter nervimpulserna. Benet kan också rycka till som om reflexerna i benet reagerar på det plötsliga smärtan som nålsticket ger. Men som sagt det är inte så farligt.

"Botox blockerar signalen mellan nerv och muskel så att muskeln inte kan dra ihop sig." källa/Stureplanskliniken


Läkaren tyckte i.a.f. att effekten av den förra botoxbehandlingen hade gett bra resultat. Hon satt därför en del av sprutorna på lite andra ställen än förra gången, som längre ner på insidan av låren (närmare knäna). Kanske gör det att musklerna runt knäna blir mer avslappnade. Lite högre dos blev det också på högra benet, där hon tyckte att det behövdes mer. Om ca en månad ska effekten av denna behandling kännas av som mest. Hela behandlingen tog 35 min (inkl. allt snack före och efter).

Och trots att taxin (ja, åkte s.k. sjukresa) hem, var rätt försenad och att det blev en samåkning med en person till, så var jag var hemma igen redan före 11:30.

Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar