tisdag 18 oktober 2011

En kryptiskt kallelse till nervgift!

En kallelse till mig från rehab medicin i Härnösand kom med posten. Ett plats, dag en tid och ett namn på en spec. läkare var det enda som stod. Alltså ingen förvarning vad det kunde handla om. Dagen var idag och tiden var klockan 10:00. Beställde sjuktaxi och jag och mamma åkte upp till Härnösand, en resa på nästan en timme. Kanske hade jag mina aningar vad det kunde handla om men jag visste som sagt inte säkert.

När läkaren visade in mig i ett behandlingsrum och bad mig slå mig ner på en brits, samtidigt som en sjuksköterska frågade om hon kunde börja duka upp blev jag ganska säker på vad som skulle ske. Dagen för min första Botoxbehandlingen var här!

För den som är känslig för sprutor, VARNING!!! För här kommer lite om just det!
Jag la mig ner på ryggen på den breda britsen som sänktes upp och tog av mig byxor, skor och strumpor. En liten sändare med klisterlapp skulle registrera nervinpulserna för att se vart det var lämpligt att injicera. "Nervgiftet" Botoxet blandas med en saltlösning (natriumklorid) och injicerades sedan med en tunn injektionsnål (ca 1dm lång) direkt in i den överaktiva muskeln. För mig blev det totalt åtta injektioner. Två på vardera sida på insidan av bägge låren + två på vardera sida av bägge benens vadmuskler.

Hur det kändes? Det kändes lite obehagligt men gjorde inte direkt ont. Men så är jag ju inte direkt rädd för sprutor heller. Haha, och ganska härdad med smärta vid det här laget. Men jag tror faktiskt inte att det här var någon direkt smärta att prata om. Benet började rycka lite när injektionssprutan nådde fram till muskeln men det sågs tydligen bara som ett gott tecken.

Första gången används inte någon stor dos av Botox utan läkaren ökar den allteftersom de ser vad det har för effekt på kroppen. Botox är nämligen ett nervgift som ska minska onormala spänningar och sammandragningar i musklerna och därmed göra musklerna mer smidiga. Och när det plötsligt händer så kan det upplevas ovant när man annars har känt sig stel och orörlig en längre tid. Haha, spagettiben liksom. Men det är inte först om 3-4 dagar som jag kommer börja känna av effekten av Botoxen. Effekten stegras sen och kvarstår därefter i ca 1-2 månader innan det gradvis börjar avta. Och efter 3-5 månader är det vanligt att injektionerna ges igen.

"Nervgiftet" Botox är en av tre typer av botulinumtoxin som är registrerad för medicinskt bruk i Sverige. Dessa framgångsrika läkemedel har i över 15 år visat sin effekt mellan nerv och muskel (s.k. synapsen), där det förhindrar signalsubstansen acetylkolin att frisättas från nervslutet. Effekten blir då att antalet nervinpulser som når muskeln minskar, vilket i sin tur leder till att en överaktiv muskel blir mindre spänd.

Biverkningar av att injecera Botox är inte vanliga, men en liten del av patienterna kan bl.a. uppleva muntorrhet, halsont, förstoppning, diarré, inflensaliknande symtom och smärta på injektionsstället.


Källa: faktablad från IPSEN (Institut Produits Synthhése) Innvation for patient care. Som jag fick i samband med behandlingen idag.


Ha en fortsatt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar