fredag 16 september 2011

Han satt myror i huvudet på oss!

När jag går på kryckor drar jag alltid till mig folk. Det är som om just kryckorna gör det lättare för andra människor att ta kontakt med mig. Det är i.a.f. så som jag upplever det! Oftast är det bara roligt att få kontakt med andra som man annars inte hade träffat på eller pratat med, men ibland kan det också vara lite jobbigt. Varför just kryckorna ska göra skillnaden till att ta kontakt eller inte, tror jag beror på att någon med kryckor ses som mer sårbar och därmed mer underlägsen på något vis. Och det leder till att osäkerheten med att ta kontakt och börja prata med någon helt okänd (med kryckor) blir därmed inte lika stor som den kanske annars hade varit.

För när man stöter på någon med kryckor känner man ett medlidande och den hjälpande sidan väcks nog då till liv. För alla (många av oss i.a.f. vad jag skulle tro) mår ju bra av att känna sig snälla mot andra, och om chansen finns så tar vi nog gärna den för att känna oss behövda och uppskattade. Därför vill vi hjälpa andra för att själva må bra! Och vi vet ju också att det inte finns något bättre, än att få känna en hjälpande hand när vi behöver det. En hjälpande hand som inte begär något tillbaka sen! Vi vet därför att vänlighet och hjälpsamhet betyder mycket när vi behöver det!

Visst kan det också skapa en viss osäkerhet hur man bemöter något som är "annorlunda". Men just kryckor är rätt vanligt så där tror jag vi i.st. känner oss mer säkra på oss själva och vet hur vi ska agera när någon som ses som mer sårbar kommer i vår väg. Och många har ju tvingats gå på kryckor någon gång i livet eller känner i.a.f. någon som gjort det, så vi vet att det kanske inte är det lättaste alla gånger. Så att ta kontakt med någon okänd som går med kryckor tror jag därför är lättare. Själv upplever jag att kryckorna bryter lätt isen och ett samtalsämne finna alltid nära till hands. Vilket kanske är det positiva i det hela.
-----------------------------------

Så igår när vi skulle gå ut från Erikshjälpen träffade vi på en man som började prata med mig. Han frågade om jag ville ha hjälp nerför trappan där. Men det behövde jag inte. Är rätt "bra" att gå i trappor om jag får säga det själv. Sen visade han oss att han hade 30 000 kr i kontanter i bakfickan med ett gummiband runt. Att han vanligtvis brukade ha 70 000 kr där sa han också!

Att det var just utanför Erikshjälpen som vi stötte på honom verkade ju lite skumt kanske. Varför behövde han handla där när han ändå gick runt med så mycket pengar på sig? Haha, eller kanske hade han så mycket pengar för att han spenderade smart? Men att han skulle gå runt med så mycket lösa kontanter kändes allt annat än smart. Han satt i.a.f. mycket myror i huvudet på oss...

Två böcker köpte jag på Erikshjälpen igår, Röd lilja av Nora Roberts och Boven i mitt drama kallas kärlek av Unni Drougge. Röd Lilja tillhör en triologi och jag har tidigare läst en av böckerna, nämligen Svart ros. Så nu när jag hittade Röd lilja för 5 kr blev jag nyfiken på att läsa även den! Jag tycker att det alltid är roligt att komma över böcker så pass billigt som jag gjorde med de här!

Haha, annars är det fortfarande kärleksromanerna som jag i rasande fart nu averkar en efter en...

Men nu ska jag äta lite lunch och sen ta en kopp kaffe och njuta av alla mina fynd från gårdagen!
Ha en kanondag alla ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar