lördag 28 maj 2011

Drömande nätter!

Inatt sov jag inte lika hårt. Men oj vad jag kan drömma. Ibland tänker jag att om jag skrev ner det skulle jag kunna skriva värsta skräckromanen eller någon annan händelserik och spännande bok. En och samma dröm kan utspela sig en längre tid så det är inte bara korta frekvenser som drömmen utspelar sig.

En sjö av känslor, personer, omgivningar ja allt är som en tydlig film. Ibland kan jag vara någon annan eller uppleva de mest osannolika sakerna. Och jag kommer ihåg allt när jag vaknar. Jag har varit på de mest exotiska platserna, rest i tiden och utkämpat krig, styrt flygplan från att krascha, fört samtal med människor från andra sidan, sett vilda och farliga djur på nära håll, blivit överfallen, upplevt extrema händelser med min kropp som att tappa tänder och annat hemskt och mycket mer. Men alla drömmar är inte av det slaget, ibland kan de vara riktigt fina. Haha, utan att gå in på några detaljer.

Kanske drömmer jag extra mycket nu när jag tar medicin. Men jag vet att jag alltid har drömt mycket. Ibland vill heller inte drömmarna släppa taget om mig när jag vaknat. De kan sitta kvar länge och jag kan komma på mig själv att tänka på en specifik dröm flera dagar eller kanske veckor efter jag drömt det. Det är precis som de betyder något och vill säga något för mig. Det sägs ju att man bearbetar dagens händelser i drömmarna. Men ibland undrar jag vart alla drömmar kommer ifrån...

Jag delade med mig av en extrem djurdröm till en bildlärare en gång på gymnasiet. Då fick hon själv ett drömskt ansiktsuttryck och sa att jag måste ha varit det djuret i ett tidigare liv. Till grejen hörde att jag drömt att jag var en kravlande grön larv...Om hon var någon riktig drömtydare eller inte kan jag inte säga. Men en larv, haha jo tjena....

En dröm som ofta återkommer är att jag omvänder honom från de undre kretsarna. Ja denne man som utseendet ändras på för varje gång, träffar jag rätt i hjärtat. Jag gifter mig med honom, skaffar barn och lever ett till synnerligt "vanligt" och hederligt liv tillsammans med honom...Och just då känns det så rätt, men när jag sedan vaknar har jag tusen frågor...

Varför återkommer just den här drömmen? Och vad betyder den? Är det kanske ett bad boy syndrom som visar sig i drömmen? Sånt som Leif GW Persson brukar tala om. Kvinnor som dras till kriminella män och tror att de kan omvända dem. Kvinnor som skriver långa kärleksbrev till män som sitter inne med långa straff och kvinnor som gifter sig med män bakom låsta dörrar och galler.

Kanske är det så att alla kvinnor har en längtan att förstå sig på det motsatta könet, att vara den förstående och den som säger de rätta orden vid de rätta tillfällena. Hon vill vara den som hittar nyckeln och därmed kommer mannen så djupt inpå livet som ingen annan lyckats med innan henne. Hon vill vara den som ger tröst, stöd och trygghet för att ge den vilsna mannen med det hårda yttre det han behöver och det han alltid saknat för att känna sig trygg och hel som människa.

Kan det vara sånt man drömmer om på nätterna? Men vem är då denna man? Kanske framtiden får utvisa det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar