måndag 4 april 2011

Sängens betydelse!

Jag har blivit med säng idag! Nedsläppet blir först om 4-6 veckor. Kan hända att den kommer tidigare också! Men det känns jättebra att jag äntligen bestämt mig. Det blev en Jensen 105x 200 på sängvaruhuset Sova! Så nu kommer jag garanterat att fortsättningsvis sova bra om natten. Och det kändes rätt för mig att satsa på en bra säng! Varför inte fler gör det är ibland en gåta. För det är stor skillnad på en säng som fördelar trycket rätt på olika delar av kroppen och en säng som inte gör det.

Att t.ex. få förslitningar i höfter och rygg är något man i.a.f. vill slippa medan man sover. För så illa kan en dålig säng vara för kroppen. Om man sedan slår ut priset på de många år som en bra säng håller och är skonsam för kroppen, så är det ändå inte mycket pengar som man lägger på en god sömn. Och vad är inte en god sömn värd?

Man kan ju också se det så här om man tycker det är mycket eller onödigt att lägga pengar på en kvalitetssäng. Två veckor i medelhavet motsvarar nog nästan priset på en sån enkelsäng. Och om man känner att man har råd att dra iväg på en resa så har man också igen det på att i.st. satsa på en bra säng ett år, som man sedan får glädje av i flera år framöver. Jag tror det bara handlar om att tänka lite mer långsiktigt och värdesätta ens egen kropp mer. För mig blir det i.a.f. en säng i.st.för en utlandsresa i år!

Jag provade också att ligga på en tampurmasrass. Kändes ungefär som att ligga på lera. En konstig och ovanlig känsla. Men jag kunde inte riktigt avgöra om det var skönt eller om det kändes obekvämt. Tror det är en vanesak.

Nog propagerat om val av säng, hihi jag låter ju nästan som en sängförsäljare nu. Men jag tror inte man alla gånger tänker på hur viktig sängen är!

Kom också hem med en fin kudde från Jensen och två Lexintong handdukar! På IKEA köpte jag ett stativ med utdragbara stränglådor och en plastback/låda så jag får lite ordning i garderoben.

---------------

Har också tagit blodprover och varit på apoteket idag! Jag får se om jag åker till lägenheten imorgon och fixar med garderoben.

Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar