tisdag 18 januari 2011

Tar upp gammal kunskap!

Dagen har ägnats till något som jag inte gjort på så där drygt tio år, att sticka. Jag har nämligen inte så positiva minnen av saker som jag åstadkommit genom stickning från den tiden på mellanstadiet då vi skulle lära oss det på syslöjden. Utan det var något som alla tvingades att lära sig med delade resultat för att det ingick i kursplanen.

Jag tyckte aldrig att jag lyckades få maskorna så där jämna och fina för att bli nöjd och därför tyckte jag inte att det var så speciellt roligt att sticka. Har inte något direkt minne av att jag ens gjort något som varit riktigt gjort, utan jag gav helt enkelt stickningen åt sidan när maskorna antingen blev för lösa eller för hårda. Nu har stickningen legat åt sidan i mer än tio år, tills nu när jag tänkte att det skulle kunna vara kul att kunna sticka lite. Kanske göra en mössa, ett par vantar eller så. Hur svårt ska det vara?

Med gammal kunskap från mellanstadiet och lite hjälp från mamma kan jag nu litet stolt säga jag har stickat en mössa med rundstickor på bara två dagar. Resultatet blev förvånansvärt bra om jag får säga det själv. Kanske är det också lite lättare med sånna rundstickor och garnet gör nog mycket för ett bra resultat. Så nu vet jag att det inte är så svårt som jag förut tyckte att det var. Och tror det eller ej, jag är även sugen på att sticka mer.

--------------

Fick resultaten från proverna som jag tog igår. De vita blodkropparna ligger nu på 3,8 och nitrofilerna på 3,2, vilket är rätt bra värden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar