måndag 25 oktober 2010

Överkommelser

Det fina höstvädret fortsätter. Hade min camelfärgade kappa idag och det kändes bra att ha en lång kappa som värmde. Nu måste jag dock ta in vinterskorna från förrådet. Kände idag att det började bli halt och frostigt ute på vägen. Efter att jag tagit prover på vårdcentralen och handlat på ICA-Nivrena satt jag mig ute på balkongen och läste i solen. Nu har jag läst klart kärleksromanen, Överkommelser. Haha, jag är helt tagen, skulle kunna läsa den igen bara för att det var en så fängslande bra.

Historien utspelar sig på 1800-talets senare del och handlar om färgstarka Beatrice som inte är som andra kvinnor i sin tid, men är en till synes enkel flicka. Efter sina föräldrars död får hon växa upp hos sin farbror Wilhelm och hans familj, vilket han tycker Beatrice ska vara mycket tacksam över. Hon behandlas dock inte väl i sitt nya hem hos farbrodern. Den enda trösten är hennes kusin Sofia som står henne väldigt nära och som hon är beredd att göra allt för. När Wilhelm började bjuda med Beatrice på fina tillställningar där endast adelsfolk och andra högt uppsatta människor är gästerna har han en baktanke med det hela. Han ger henne fina specialbeställda klänningar och hon strålar som aldrig förr. Men Beatrice anar inte vad farbrodern och hennes kusin Edvard har för planer med det hela.
Jag rekommenderar den här boken mycket starkt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar