söndag 3 oktober 2010

Ny tacozsås & Rika på skogens guld!

Nu på senaste tycker jag att att det från min sida har varit mycket prat om vädret, kanske lite väl mycket tycker ni. Men vädret spelar en ganska stor roll, i.a.f. för mig just nu om vad det blir för en dag. Just nu tar jag ju oftast dagen som den kommer och vädret spelar då in för vad jag tar mig för. Så ni får stå ut med en liten väderrapport då och då. Idag verkar dock inte vädret bestämma sig riktigt, sol, mulet, kanske regn och blåst...

Det var trevligt igår och gott med tacoz. Alltid lika spännande att äta tacoz hos någon som man inte har ätit tacoz hos förut. Blir oftast alltid några nya inslag av tacoztillbehören. Blev positivt överraskad av en ny salsa-tacozsås från Santa Maria. Den har säkert funnits jätte länge men jag har då aldrig provat den förut. Måste ha den nästa gång när vi äter tacoz här hemma. Kan annars tycka att den vanliga såsen ibland är lite uttjatad, så det var kul med något nytt.
Gun hade sen gjort en god tårta till fikat.

Kom hem vid 23:30-tiden. Då blev vi ute ett tag på bron och pratade med vår granne som kom från förrådet. Han hade plockat svamp hela dagen. Verkar finnas mycket svamp nu i skogarna. Innan vi gick in fick vi en påse (en sån där genomskinlig som man lägger frukten i på affärn) full med trattkantareller. Det är inte första gången som vi får svamp av dem. Och vi som inte är någon svampplockarfamilj men tycker om svamp, tycker det är fantastiskt att ha så snälla och generösa grannar. Funderar nu starkt att gå mot trenden i vår familj och kanske bli svampplockare (+ bärplockare) någon gång i framtiden. Det finns ju så mycket gott man kan göra med svamp och de växer där i skogen alldeles gratis.

Nu till middag ska vi prova ett nytt recept. Det är på en pizza som det ska vara renskav, kantareller och lök på. Tänk att vi är så rika på skogens guld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar