måndag 11 oktober 2010

Färslimpa med fetaost!

Har läst ut boken "Ett ufo gör entré" av Jonas Gardell. Jätteskönt att kunna sitta ute på balkongen i solen och läsa. Det blev även en fika ute på balkongen idag. Sen fick jag ett ryck och ville rensa och plocka ihop saker som kan skänkas iväg. Fick inte ihop så mycket, behövs ju ett godkännande av mamma också och hon var inte lika med på att städa och rensa som jag var. Vad jag längtar till att få något eget så jag får greja som jag vill. Tänker på det varje dag, varje timme, varje minut och nästan varje sekund...

Ikväll blir det att titta på serien Anneli.


Färslimpa med fetaost (4 portioner)
Visar en god köttfärslimpa som är lite extra festlig då den har en härlig fyllning. Den här köttfärslimpan åt jag åt i helgen och jag tyckte verkligen om smaken som fetaosten gav. Tog även mer av fetaosten på sidan om för att förstärka den smaken ännu mer. Om inte färska kryddor går att få tag i så funkar det nog bra med torkade kryddor också.
500 gram köttfärs
½ dl ströbröd
2 dl mjölk
2-3 msk riven gul lök
i pressad vitlöksklyfta
2 tsk basilika
1 ½ tsk salt
2 krm svartpeppar
Rapsolja till pensling

Fyllning:
150 g fetaost
100 g skivad parmaskinka
1 dl hackad basilika
1 dl hackad persilja

Tomatsås:
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
raps- eller olivolja
2 burkar krossade tomater
½ hackad chili eller svartpeppar
½ tsk strösocker
en kruka basilika
salt

Limpan med fyllning:
1. Blanda ströbröd och mjölk i en bunke. Låt svälla i ca 10 min. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en ganska lös färs. Låt gärna det stå en stund i kylen så smakerna kommer fram mer.
2. Sätt ugnen på 250 grader. Kavla ut färsen mellan två bakplåtspapper till en rektangel 25 x 25cm. Dra av det översta pappret.
3. Fördela skinka, smulad fetaost och örtkryddor över färsen. Rulla sedan ihop färsen som en rulltårta.
4. Lägg över den på en plåt med bakplåtspapper. Gnid in köttfärslimpan med olivolja.
5. Gräddas ca 15 min i mitten av ugnen. Sänk sedan temperaturen till 175 grader och låt den gräddas vidare i ca 40 min.

Tomatsåsen:
Fräs gul- och vitlök i olivolja utan att det tar färg. Tillsätt de krossade tomaterna, chili och socker. Låt koka på svag värma under lock ca 30 min. Rör om då och då. Tillsätt basilikablad och mixa ev. såsen slät. Smaka av med salt.

Serveras med potatis eller pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar