söndag 31 oktober 2010

Vintertid & En isolerande pysselhelg!

Jag börjar med att påminna om att det är vintertid nu! Du har väl ställt tillbaka klockan en timme? Standardknepet är att tänka på utemöblerna som ställs in efter vintern. Har hittills lyckats ställa om tre klockor. Men det är alltid så att det tar några dagar för mig att komma på alla de klockor som ska ställas om. För det är ju en del klockor...

-----------------------

Det har blivit en lugn Halloweenhelg. Igår kväll ringde det på dörren och där stod två små gulliga barn utklädda till en häxa och en djävul. Haha, blev inte alls rädd för de var som sagt hur gulliga som helst. Har inte köpt hem något godis till helgen så glad för att ha fått en 5-krona var traskade de vidare ut i mörkret.

-----------------------

Har läst ut boken "Till Afgahnistan kommer Gud bara för att gråta". Har sytt en till kudde fast en större (mamma köpte en til innerkudde). Det här skulle jag aldrig ha trott att jag skulle ge mig in på för något år sedan. Men det går rätt bra att sy om jag får säga det själv.



"Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta" Berättelsen om Shirin-Gol av: Siba Shakib. Det är en verklighetsbaserad bok som handlar om en afghansk kvinnas livsöde, där ständig flykt, svält, rättslöshet, fattigdom, förföljelse och våld präglar vardagen. En ganska deprimerande bok om jag får säga min mening. Men boken skildrar en verklighet för en stark kvinna och hennes vardag. Och det gör att man samtidigt känner att boken ger en andra perspektiv på hur ett liv mitt i kriget kan se ut och det ger en chans att reflektera över hur bra vi egenligen har det, vi som bor i ett land som inte präglas av krig och allt elände som det för med sig. Det är en bok som helt klart väcker tankar och funderingar.

Pepparnötter (innehåller inte nötter) har jag bakat för att få något gott till fika här i min isolerade halloweenhelg. Kan säga att dagarna har gått fort, kanske för att jag förhoppningsvis har något roligt att se framemot nu, inget är ju klart än men jag kan i.a.f. tills vidare få drömma lite...Har inte sagt det till någon, så det är bara du som vet vad som kanske är på gång...

2 kommentarer:

  1. När avslöjar du..? Jag blir ju jättenyfiken! /Maria

    SvaraRadera
  2. Haha, läs inlägget innan så kanske du får en vink om vad det handlar om! :)

    SvaraRadera