tisdag 19 oktober 2010

blev förådd av min älskade...

En efterlängtad blåbärsbakelse höll på att kväva mig idag. Mamma ringde från cafét och frågade om hon skulle köpa med sig dessa godsaker som hon vet att jag älskar, men det som verken hon eller jag visste att receptet måste ha ändras till att innehålla nötter, eller att det av misstag smygits ner någon nöt där. För vad som hände var att jag efter två tuggor kände av det klassiska symtomet på nötallergi. Något som inte alls var så välkomnade och som tur är inte händer ofta. Men när det händer går det fort. Munnen började klia, det svullnade i halsen, likaså läppar och ögon. Tårarna rann och jag blev täppt i näsan. Efter ett tag började det klia i handflatorna och sen på kroppen. Röda nässelutslag slog ut och jag frös. Inom en kvart ungefär fick jag alla de här symtomen. Och jag kan lova det var ingen vacker syn.

Det brukar ge med sig om jag spyr men den här gången kunde jag inte spy, hur gärna jag än ville få bort allt som heter nötter. Försökte att dricka lite mjölk för att neutralisera men det var svårt att svälja när halsen svällde. Rösten blev förändrad och andningen blev tyngre Vid en sådan här kraftig reaktion kan man bli tvingad att åka in akut för att det är farligt om halsen svullnar igen. Den här gången blev ju också reaktionen så kraftig...

Emelie, Sixten och Helena kom förbi som sen tidigare var bestämt. När de fick höra om min reaktion sprang Helena hem igen och hämtade allergitabletter. Efter att jag tagit den tabletten började reaktionen att lägga sig nästan med det samma. Tack för det!

Som alltid efter en sån allergisk reaktion blir jag alldeles slut. Därför la jag mig och sov någon timme efter att de varit här.

Nu känner jag mig rätt okej efter omständigheterna men besviken på att mina bästa bakelser skulle orsaka en sån hemsk reaktion. Jag blev helt enkelt förådd av min älskade...Har nu ringt och frågat om bakelserna innehöll nötter eller om det var något annat recept än förut. De skulle höra av sig imorgon...

Nästa gång som jag är på apoteket ska jag införskaffa mig såna allergitabletter som gjorde fortare slut på min allergiska reaktion. För några allergitabletter har jag konstigt nog aldrig haft i min ägo. Brukar annars vara jätte försiktig och är väl medveten om att jag ska läsa både en och två gånger på innehållsförteckningar och dyl för att undvika nötter.

Matlusten var som bortblåst sen när det var dags för middag. Jag som hade planerat för fläskfilégryta. Det fick blev en tallrik fil men havregryn i.st. Fläskfilégryta får det bli imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar