fredag 17 september 2010

Nattfåk

Enligt den lokala väderleksrapporten skulle det bli mycket regn hela dagen som igår. På väderleksrapporten över hela Sverige visade de att regnet låg på gräsen till oss här vid kusten. Nu lyser solen och det är jag tacksam över. Visst är det en del moln och ibland känns det som att regnet inte är långt borta men än så länge har det varit uppehåll hela dagen. Har t.o.m. suttit ute på balkongen och läst i solen. Så nu har jag läst ut Nattfåk av Johan Theorin. Det är en bok som jag starkt kan rekommendera om man tycker om spänning.

Katrine och Joakim har fått nog av Stockholm och flyttar till en gammal fyrvaktarbostad, Åluddens gård på norra Öland med sina två barn. Trots det hårda vinterklimatet där oförutsägbara fåkar kommer från norr med storm, is, snö och dimma och drar med sig allt i sin väg, så tycks deras flytt dit inte skrämma dem. De börjar en omfattande renovering av den gamla bostaden men det dröjer inte länge förrän svårförklarliga saker börjar hända. Åluddens verkar också bära på en lång historia där döden aldrig är så långt borta som man tror.

År 2008 fick Nattfåk pris för bästa svenska kriminalroman. Ibland håller man inte med om sådana utmärkelser men med den här boken förstår jag varför den vann.

------------------------------

Nu äter jag ingen medicin mot lunginflammationen, legionellan. Betyder det att jag är botad nu? Andfåddheten tyder nog på att jag måste träna upp konditionen men jag ska inte börja träna på riktigt förrän jag får klartecken från läkaren att det är ok. Men jag äter fortfarande hjärtmedicinen, haha så ingen alkohol för mig i helgen.

Veckan går så fort, redan fredag igen. För min del blir det en riktig vit och lugn helg hemma. På söndag blir det dock ett läkarbesök som om det skulle liva upp lite. De ringde nämligen tidigare i veckan och sa att de hade öppet på söndag och om jag kunde då så hade de tid för mig. Känns väl samtidigt bra att få komma dit. Men ska man inte ens få helgerna fri nu? Igår fick jag ta nya prover inför det. Så ibland känns det som att jag inte gör något annat än det som hör till sjukvården. Men jag ska också försöka hitta på att göra något roligt i samband med det besöket, så jag även har något annat att tänka på och se framemot...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar