tisdag 17 augusti 2010

En diagnos & vilken morgon!

Har nu fått diagnosen Legionella som är en typ av lunginflammation. De har satt in en behandling som ska göra mig frisk. Kommer att berätta mer sen om vad Legionella är för någon slags sjukdom, symtom, behandling mm...

Vaknade kl:05:15, av att solen lyste in i rummet där jag ligger. Min rumsgranne hade tydligen vinklat upp persiennen i natt så rakt in lyste solen. Sen stökas det på utanför dörren. Helt otroligt att de ska komma in strax efter att klockan slagit fem på morgonen. Blodtryck, temp, syreupptagning mäts när man tycker att man ligger halvdöd. Har ingen feber nu...

Slumrar till, kl:07:00 är det blodprover som ska tas, är ju helt sönderstucken av efter dessa dagar. Tre stycken försöker två gånger var, men de lyckas inte. Sex misslyckade stick blev resultatet. Medan jag ligger där i sängen får jag reda på att jag ska på lungröntken om en kvart. För min del är det bara att ligga kvar i sängen och vänta på transporeten som snart dyker upp. Inga blodprov hann de få. Jag låg kvar i sängen medan de genomförde lungröntken. "Du ser mycket piggare ut nu, än när du kom in här förra gången, sa de" jag sa att jag inte kommer ihåg så mycket av den gången, vilket är helt sant. Var nog rätt borta då...

När jag kommer tillbaka från lungröntken duschar jag, hur skönt som helst att känna det varma vattnet och doften av duschkräm och shampo. Tänk vad en dusch kan betyda...Sara som sjuksköterskan heter som föreslog en dusch lyckades också ta blod från kanylen i fotleden. Att ingen tänkt på att prova där förut...

Sjukgymnasten kommer förbi och pratar, får en del övningar. Har blivit ganska stel i kroppen och fötterna är svullna, efter att ha varit sängliggande så pass länge. Därför är det på tiden att få komma igång nu...

Provar att gå med kryckor. Känner mig lite yr men det går ganska bra. Kommer att ta ett tag innan jag känner mig bra och säker...Grejen är den att jag blir lätt yr och andfådd när jag anstränger mig. Det är just det som stoppar mig en hel del just nu...

På ronden får jag reda på att jag ska göra en hjärtröntken för mitt hjärta började ju slå oregelbundet när jag akut kom in till sjukhuset. En del dramatikt var det nog. Har bett om medicinlistor och utdrag från journalen under dessa dagar...

Hoppas på att få åka hem idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar