torsdag 19 augusti 2010

Den värsta veckan hittills i mitt liv...

Är hemma från sjukhuset nu! Kan förstå att ni varit oroliga och undrat vad som hänt med mig de här dagarna. Själv har jag inte helt klart heller över vad jag har fått gå igenom den här veckan på sjukhuset. Har inte varit medveten om verkligheten runt omkring mig, utan levt i en mardröms drömliknande tillvaro. Såg och sa konstiga saker, hallucinerande och var allmänt borta i huvudet. Har inte kunnat skilja på verklighet och dröm, vilket var jätte jobbigt medans det pågick. Nu så här i efterhand måste jag inse att jag inte varit med om vissa saker som jag just då trodde var det rätta och det känns också väldigt konstigt. Jag har i.a.f. bett om att få utdrag från journalen för att få ett bättre översikt över det jag gått igenom, som undersökningar mm. Den gångna veckan måste ha varit den värsta veckan hittills i mitt liv...

En trött Karin har äntligen fått komma hem!


Emelies mamma Helena kom förbi här i tisdags, kväll samma dag som jag kom hem från sjukhuset. Vi pratade om det jag varit med om de här dagarna.

Har nu sovit två nätter hemma. Första natten mellan tisdag och onsdag kändes det jobbigt att ligga i sängen. Andningen blev ansträngd och jag tyckte att det var svårt att sova när det tryckte mot lungorna. Det gick att ta sig ner för trappan till undervåningen och mitt rum, men kraften i benen är svaga efter ett veckas sängliggande så det är inte precis helt utan ansträngning som jag rör mig. Värst är det att gå upp för trappan, orkar helt enkelt inte lyfta benen så högt som trappstegen är. Måste därför själv hjälpa till att lyfta foten med handen och sen dra mig upp för varje trappsteg. Det tar sig sin lilla tid men jag kommer upp i.af. Väl uppe är jag helt slut, andfådd och svettig.
Inatt gick det bättre att sova, hoppas på att det fortsätter så. Ska ju bli bättre för varje dag...

Den här fina rosenbuketten med ett litet välkommen hem kort, fick jag av min storasyster Anna, Magnus, Alicia & Julia.






Smittsintitutet ringde förut och de ville spåra de källor därifrån jag kan ha fått legionella bakterien från.

-------------------------------------------

Legionella är en typ av lunginflammation som upptäcktes på 70-talet bland amerikanska krigsveteraner. Sjukdomen drabbar endast människor och de flesta som drabbas av legionella får inga symptom alls.

Bakterien finns normalt i låg halt i vanligt kallvatten, både från vattendrag och grundvatten men mängden där är för liten för att man ska bli sjuk. Smittan kan komma från klimatanläggningar, vattenkranar, duschar, bubbelpooler eller inom industrin, från slipvätska eller högtrycksspolning. Anrikning av bakterier i vatten kan ske om vattentemperaturen är mellan 20-45 grader. 25-50% av rapporterade fall är smittade utomlands, särskilt medelhavsländerna. Smittan överförs inte från människa till människa, därför behöver man inte vara rädd att smitta någon om man själv har insjuknat i legionella.

De som har nedsatt immunförsvar som rökare är speciell mottagliga för legionellainfektion.

Hög feber, huvudvärk, muskelvärk, diarré, torrhosta, hjärtflimmer och psykisk påverkan som förvirring är symtomen vid legionella. Vilket allt stämde in på mig...Nu behandlas jag med ett speciellt antibiotika Avelox, som jag ska äta till den 13/9. Får också äta hjärtmedicinen SelokenZOC ett tag för mitt hjärta som började slå oregelbundet Trodde väl aldrig att man skulle behöva äta hjärtmedicin när man bara är 23 år, men man ska inte förvånas över något. Det har jag lärt mig vid det här laget, man vet absolut inget om morgondagen....

Måste nu ta blodprover en gång i veckan för att de vill se att jag svarar på behandlingen...

Jag blir piggare för varje dag som går, så det är positivt att jag äntligen märker att jag tillfrisknar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar