måndag 23 augusti 2010

Smittskyddsenheten

Två trevliga tjejer från smittskyddsenheten har varit här och tagit vattenprover för legionella och mätt temperatur på vårat vatten idag. Ena tjejen var miljövårdsinspektör och hade läst i Umeå i tre år för att bli det. Den andra tjejen hade också läst något inom miljö, fast i Östersund. Proverna ska nu analyseras inom 24h och om ca två veckor får vi reda på provresultatet. De har även tagit prover från gymmet där jag tränar.

Tredje stället de ska ta prover från är från i brorsans jacuzzi, vilket tydligen brukar vara en vanlig smittkälla. Lite tråkigt för honom, men han tycker det är bra att få reda på det så han i.s.f. kan åtgärda det.
På grund av att jag äter medicin så är mitt immunförsvar lite mer nedsatt än vanligt och därför blir jag kanske mer mottaglig för sånna här bakterier. Samtidigt är det fler som har nedsatt immunförsvar som t.ex. rökare, och då är det också större risk för dem att bli smittad av legionella om det är för höga halter av det i kanske jacuzzin då.

.......................

Har ringt till vårdcetralen om att jag ska ta prover där nu varje tisdag i fyra veckor framöver. Först hade de ingen tid för mig imorgon, men när jag sa att det var legionella hade de plötsligt en tid på eftermiddagen och rätt som det var även en på förmiddagen. Så imorgon kl:11:15 ska jag dit och ta blodprover. Jag kommer bli uttömd på blod känns det som...

När jag andas känns det inte lika ont i lungorna. Bara om jag tar ett sådär jätte djupt andetag kan jag känna av det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar