tisdag 6 juli 2010

Umeå, sommarens första glass på stan & vykort i brevlådan!

Klockan 08:00 igår morse kom taxin som körde mig och mamma till Umeå. Vädret i Umeå var inte alls så bra som vi hoppats eller var ens klädda för. Kallt blåsigt och det såg ut som det när som helt kunde bli regn. Vid 11:30 satt vi och väntade på provtagningen för att jag skulle ta prover inför läkarbesöket i dag. Sen checkade vi in på hotellet och åt lunch och fikade. Därefter skingrades molnen och solen kom fram, fast det fortsatte att blåsa. Vi tog bussen till stan. Där gick vi i affärer i närmare tre timmar, vilket jag idag fick känna av i ljumsken. Innan vi åkte hem köpte vi glass på "torget", en blåbärskula och en hallonsorbékula. Det var riktigt gott! Så med det åt jag min första glass på stan, den här sommaren, och det blev på stan i Umeå...Om jag köpte nåt? Hittade faktiskt en militärgrön, hålmönstad, ribbstickad, kort kofta från Sun Shine på MQ som hade kostat 499 kr men som nu kostade 149 kr på rean. Tjohoo, ett riktigt fynd!

Idag var det läkarbesök och hemfärd. Proverna som jag tog igår visade bra och jag fick därmed minska lite på medicinen, vilket kändes jätte bra...Om tre månader ska jag dit igen på återbesök. Hemfärden hem från Umeå tog lite extra tid genom att det hade varit en bilolycka vid Svartvik någonstans Vi åkte kl:15:00 från Umeå och kom hem vid 19:30. Det var ett stopp på ca 40 min bara på sträckan mellan Bredsand och Svartvik. När det rörde sig kunde vi som högst köra 10km/tim. Långa köer bildades och det den stackars chafören som inte ätit något på hela dagen oroade sig för när han skulle komma hem i kväll. Han hade ju minst 20 mil till att köra när han lämnat av oss. Vi tyckte synd om honom som skulle behöva köra så långt. Han frågade om en bra pizzeria i Kvissle, vi rekommenderade en och gav honom 75 kr, så att han kunde köpa en pizza eller något annat ätbart efter vägen. Det kändes bra att få bjuda honom på det!

När jag fick posten blev jag glatt överraskad, två vykort. Ett var från Hannas och Elins tågluff i Europa. Just nu var de i Kroatien. De verkar ha det jättebra på deras resa! Tack så jätte mycket, blev riktigt glad att få en hälsning av er! Har läst din blogg Hanna och tittat på bilderdagboken, men det var som sagt kul att få ett vykort i brevlådan också! Sen hade jag fått ett vykort från Annelie också, det var en hälsning från Hudiksvall. Tack för det också!

Får se om det blir gatufsten imorgon, onsdag. Det kanske blir att gå tillsammans med mamma och pappa. Annars hade jag velat gått med kompisar. Har ju blivit bjuden på grillning och förfest i morgon kväll. Men allt blir så mycket svårare när man inte kan röra sig och gå som man vill när det är avstånd och mycket folk i rörelse. Behöver ju kanske skjuts och vet inte om det går att beställa färdtjänst heller när det är en sån populär kväll som det är imorgon, gratiskvällen på S-valls gatufest är det nog många som ska åka taxi...Det känns heller inte riktigt kul att festa, när man ska hoppa runt på kryckor...
Så lite tungt måste jag faktiskt erkänna att det känns när man inte kunna tacka ja till en så rolig kväll tillsammans med kompisar, för att man inte vet om man klarar av genomföra hela kvällen...Jag vet att livet är hårt ibland, och för mig har livet nu för mesta varit hårt tycker jag. Jag som alltid har älskat att träffa nya människor och vara i miljöer med mycket folk och rörelse, känner mig inte alls lika road av det längre. Inget känns lika kul när jag måste ha kryckorna så fort jag ska göra något och vara rädd för att bli knuffad...Jag saknar verkligen mitt liv hur det var innan dessa problem fanns...

Hon som aldrig missade chansen att ha roligt, måste nu bara titta på eller helt avstå från allt...Usch vad negativ jag låter nu, men om man känner sig negativ någon gång, så måste man ju få vara det också då...Det går liksom inte så lätt att bara ändra på en sådan stark känsla sådär höks flöx...Den få jag försöka tänka om det negativa och se positivt, jag får se det så att jag endå kan göra fler saker nu än förut. Det går sakta men säkert framåt med träningen och jag känner mig piggare än vad jag gjorde förut, vilket de normala provresultatena också visade idag på, och det är jag jätte glad för...Men visst det finns fortfarande massor av små självklara saker som jag vill kunna göra, men som jag inte kan göra fullt ut än och det gör att man saknar precis det som man inte kan göra extra mycket såklart!

Nu blev det ett så där långt blogginlägg igen...Förstår inte varför jag inte bara kan skriva lite kort som de flesta andra brukar göra på sina bloggar. Typ, vaknade, åt frukost, jobbade, gick en sväng på stan, köpte en tröja, tränade, städade, tittade på mitt älsklingsprogram o.s.v. Tror att det kanske beror på att det inte skulle ge mig något speciellt om jag skulle skriva så ytligt och fåordligt i en blogg...Jag kommer ju lätt kommer in på känslor och funderingar om saker och ting när jag börjar skriva och det går liksom inte att förhindra, på så sätt blir det att orden rinner fort iväg. Ska i.a.f. försöka skriva lite kortare blogginlägg framöver.
Nu är det samtidigt två dagars händelser jag skriver om, så därför får jag skylla på att det blir lite nängre den här gången...

Nu ska jag äta lite räkor och fundera på hur det blir med gatufesten imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar