söndag 4 juli 2010

Kalas & Larvjakt!

Är så underbart att kunna sitta ute och äta frukost, vilket jag och mamma gjorde idag! Redan vid halv nio tiden var det 20 grader varmt ute. Det är sommar det!

Har varit på 9-årskalas hos Alicia. Vi sjung "vi gratulerar" och fikade med jordgubbstårta! Av mig fick hon två badmintonracketar och fjäderbollar i olika färger att spela med. Det var en lyckad present! Mamma/mormor hade köpt kläder och så fick hon en slant av henne också. Vi hade bakat hallongrottor som vi tog med till kalaset. Sen åt vi middag där också.

När vi kom hem tittade på vår ros som vi satt i höstas här på framsidan. Det är en Aicca (vet inte hur det stavar) som är full med knopp. När vi nu tittade närmre på rosen så såg vi att den även var full med gröna larver och luss som knaprade glatt stora tuggor från knoppar och blad. Hjälp, vad hemskt det kändes. Vi som har haft sådana förväntningar och verkligen sätt framemot och längtat på att den här rosen ska slå ut...Vi startade genast en larvjakt och plockade bort alla larver vi kunde se. Säkert var det minst tio st som vi fick ta bort från vår käre ros. Sen sprutade vi hela rosen med såpvatten. Såpvattenbehandlingen får vi nog regelbundet fortsätta med för att rädda rosen från dessa ohyror...Några knoppar var redan helt förstöda, men nu kanske vi kan rädda några...

Imorgon åker jag och mamma till Umeå. Om vädret är bra och om vi orkar tänker vi ev. ta en sväng på stan i Umeå imorgon! Har varit så många gånger i Umeå men mest på sjukhuset. En gång var jag också och hälsade på Petra i hennes lägenhet, men jag har aldrig varit i stadskärnan där. Det kan därför vara lite kul att se hur det ser ut! Kommer hem på tisdag kväll för att ev. kunna gå på gatufesten i Sundsvall på onsdag. Då är det också vädret som styr om det blir ett gatufestbesök!

Nu måste jag packa lite och förbereda tills imorgon! 28 mil norrut väntar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar