lördag 3 juli 2010

Sammankomst!

Började dagen kl:08:10 med en jordgubbsmootie (två bananer, 6 medelstora jordgubbar, saften från en halv lime) sen blev det havregrynsgröt. Avslutade dagen med pizza så där var den hälsosamma förtrollningen bryten…

Det måste ha varit årets hittills varmaste dag idag. Själv så tillbringade jag den, på en Jehovas sammankomst på Gärdet. Tillsammans med 3322st andra vittnen satt jag och mamma och lyssnade på predikan som varade i över tre timmar. Då var vi bara med på det som var på eftermiddagen idag, annars kommer de att vara i dagarna tre den här helgen (fre, lör, sön). Det var en stor sammankomst och jag tror det är vittnen från hela norra och mellersta Sverige som träffas på de här sammankomsterna varje år på Gärdet.

Jag och mamma var där för studiesyfte och för nyfikenhetens skull kan man säga. Tyckte att det kunde vara intressant att se hur det går till på ett sådant stort möte. På relgionskunskapen på gymnasiet fick vi inblick i olika religioner genom att besöka olika religiösa samfund. Jehovas vittne var inte ett av dem som vi fick besöka. Nu har jag i.st. på eget initiativ gjort det.

När jag låg inlagd på Umeås sjukhus, lärde vi känna en dam som var jätte trevlig. Hennes son med familj bodde också här i Njurunda som vi, vilket var lite lustigt, hon själv bodde i Malå. Hon ville absolut ha vår adress så hon kunde fortsätta hålla kontakten med oss. När hon skulle åka hem berättade hon att hon var ett Jehovasvittne. Många har förutfattade meningar om just Jehovas vittnen, kanske hade vi också det. Men det är så okunskap ger förutfattade meningar om saker och ting. Därför var det samtidigt lite spännande att få lära känna henne och kunna fråga om allt som man undrade utan att behöva känna sig dum. Vi har fortsatt hålla kontakt med henne och har även lärt känna hennes son och hans familj som också är jätte trevliga människor. Idag följde vi då med till sammankomsten för att kunna uppleva det som de pratade så gott om. Men även för att få tillfälle att träffa dem så klart! Vet inte om jag tyckte att själva mötet i sig var så intressant. Det var rätt jobbigt att sitta där så länge och så tätt inpå varandra när det kändes som att luften skulle ta slut. Beundrar alla, speciellt barnen som kunde hålla ut så länge utan att nästan visa en endaste min.

Vissa saker som de predikade och står för är kanske bra och tänkvärt, men det är mycket i livet som man måste tvingas välja bort om man skulle gå med nu som vuxen vill säga. Kanske kan det vara svårt att göra det om man inte är född i det och van att leva så som Jehovasvittnen gör. Midsommarfirande, födelsedagar, jul, krigs -och- skräckfilmer mm, är ju bara något av det som man då måste avstå från om man ska leva efter deras tro och tjäna Jehovas.

Vi blev sen bjudna på pizza i Kvissle när de skjutsade hem oss.
Nu är jag trött och törtig, har druckit jätte mycket för att få tillbaka vätskebalansen i kroppen igen. Är ju farligt att inte dricka när det är så varmt, men jag vågade ju inte dricka något på mötet genom det skulle kännas lite jobbigt att behöva resa sig och gå på toaletten mitt i allt. Ibland kändes det som att, nej nu orkar jag inte längre jag måste dricka något men jag lyckades hålla ut…Mmm, nu ska jag äta glass och jordgubbar med chokladsås!
Imorgon fyller Alicia 9 år och då ska vi dit på kalas, vilket jag inte skulle vilja välja bort…Haha, så ingen lyckades omvända mig idag…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar