lördag 10 juli 2010

Rökta räkor till förrätt!

Igår satt vi ute hela kvällen i trädgårdsmöbeln och avnjöt denna festmåltid.

Förrätt: rökta räkor med ajoli från Lörudden (i torsdags var det rökta räkor och örtajoli från Skatan). Konstigt, jag som aldrig ätit rökta räkor med ajoli förut, åt det nu som förrätt två oberoende kvällar efter varan.
Dryck: ett ekologiskt tyskt vitt vin, Berlina 2008, som full mig riktigt i smaken. Smaken var söt och mild.
Varmrätt: Grillad torskfilé i foliepaket + grillad marinerad lax i foliepaket båda från Lörudden. Till det örtsmör och grönsakerna och frukterna, honungsmelon, paprika, gurka, tomat och pysahlis. Dryck ett vitt vin som skulle passa utmärkt till varmrätten med fisk. Jag tyckte det var gott men jag lade inte namnet på minnet.
Efterrätt: rabarber pannacotta med skivade jordgubbar. Till efterrätten drack vi kaffe.

Det blev en trevlig kväll med min kusin och hans familj, farbror och faster och mina föräldrar. Vilhelm hade en liten egen konsert med påhittade låtar på verandatrappan. Vi som var publik fick också möjlighet att önska. Olof kunde gå några steg när man höll i honom i händerna. I augusti fyller han 1 år. Presenterna som jag gav blev uppskattade. Senare på kvällen tittade vi på gamla kort från när bl.a. farmor var liten och från kort på pappa och hans bror/min farbror. Tycker det är jätte roligt med gamla kort och jag vill att de ska ta kopior på dem så jag också får dem. Jag fick receptet på den goda pannacottan som Maria och Johan gjort. Så nu ska jag själv prova den vid något tillfälle.



Olof visar fint sina tänder och flera är på gång!

Ville & Jag!

Ville äter apelsin!

Ville njuter i det gröna gräset!

Idag har jag faktiskt inga planer för ovanlighetens skull, annars har det varit fullt upp hela den här veckan…Just nu sitter jag på en blåsig balkong…Men det blåser rätt ljumma vindar och solen tittar fram rätt som det är bakom molnen, så det är skönt tycker jag…

Nu kommer mamma ut med kaffe, bullar och kakor så nu ska vi fika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar