fredag 23 juli 2010

Rabarberpaj, kusinprat & släkthistoria

Tog en tripp ut till Skedlo och träffade min kusin Gustaf som är hemma från Uppsala. Faster Gun, Gustaf och jag satt på virandatrappen och rensade och klippte rabarber. Vi satt där rätt länge för det var många rabarber som vi tog rätt på. Nu har jag en härlig röd bränna i ansikte och på armarna. Men har dessutom med mig några påsar färdigklippta rabarber som jag fryst in nu, haha så lite lön för mödan fick jag alltid. Men det var jätte trevligt att sitta där ute på trappan ute och prata och umgås. Gustaf och jag gjorde rabarberpaj efter farmors gamla recept. En alltid uppskattad paj. Efter middagen som bestod av renskavsgryta och ris avnjöt vi den goda efterrätten med vaniljsås, den också efter farmors recept. Lite förbjudet med hälften vispgrädde i.

Jag sa till Gustaf att jag ville ha några kopior på gamla kort och det fixade han med sin kamera.

Här är några av bilderna, men den bilden som först tänkte på att jag ville har han inte fixat till mig än. Hoppas på att kunna få den snart. Jag tycker nämligen att det är jätte spännaden och roligt med gamla släktfoton.

Min farfars familj: Sven (farfars lillebror), Nils Petter (farfars farfar), Margareta (farsfars farmor), Mina (farfars mamma som jag har lagt till ett av mina namn efter), Severin (farafars pappa) och Bertil (farfar) utanför deras hus som min pappa och hans bror äger idag. Nu bor pappas bror, alltså min farbror och hans fru där, som Nils Petter byggde i början av 1900-talet. Mina två kusiner har flyttade till Uppsala för att plugga och bor kvar där än. Pappa bor i ett hus brevid på samma tomt.

Sven, Mina, Bertil, Severin, Margareta och Nils Petter. Uppradade med hästar utanför stallen som även än idag finns kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar