torsdag 22 juli 2010

Det utlovade regnet & Laga mig sa Pulvret!

Det utlovade regnet var inte precis mycket som kom, någon lätt skur och sen blev det soligt. Redan när jag klev upp vid åtta i morse, var det ju 20 grader varmt ute. Jag tränade i tre timmar på gymmet. Tyckte alla (även jag inräknad) som var där och tränade idag, var alldeles blöta av svett bara efter någon maskin. Annars är det inte så många som tränar på gymmet nu mitt i sommaren. Jag kände att luften var tung där inne, men jag höll ut...

Fick en liter jordgubbar och en rosa ros av pappa när jag tränat klart. Alltid roligt med oväntade presenter! Rosen ska jag planera i en kruka tänkte jag. Kanske planterar jag den i min egna mosaikkruka som jag gjorde för något år sedan...

Julia har fått låna en bok av mig, som jag läste när jag var liten "Laga mig sa Pulvret". Den handlar om en liten pojke som bryter benet och hamnar på sjukhus. Han får röntka och gipsa benet precis som Julia fick göra. Tyckte det var passade för henne att läsa den boken nu, då kan hon också få chans att bearbeta lite av allt hon varit med om. Bra att Julias brytna ben låg rätt nu när hon röntkade det sist...

Det är viktigt att få tid och chans att bearbeta ett trauma, som det verkligen var för henne nu. För små barn kan det vara bra att få läsa om det tror jag. För då uppstår ofta funderingar och tankar kring det inträffade, vilket gör att man på ett mer naturligt sätt öppnar sig lättare och kan prata om det. Av det som jag hittills själv varit med om, det jag nu vet av egen erfarenheter och det jag läst, så känns det mycket bättre att få dela med sig av tankar och funderingar, i.st. för att gå och bära på det själv inomsig. För närstående tror jag också det måste kännas bättre att kunna ha en öppen dialog och på så sätt veta hur man känner och mår. När något hemskt inträffar så blir ju också de som står närmast indirekt delaktiga i traumat...

Livet kanske förändras på en sekund och barn har svårare än en vuxen att se det som inträffat på ett mer realistiskt sätt. Visst kan saker och ting kännas helt meningslösa och kanske livet förändras för alltid i vissa fall, men ett brytet ben går i.a.f. som tur är att laga...

Nu blåser det, ja det riktigt stormar ute. Jag som hade ville suttit ute på balkongen och druckit te sen. Fårse hur det blir med det nu, men kanske är det mer lä där får vi hoppas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar