tisdag 13 juli 2010

Hetta, munkar & rökt sik på balkongen!

Om man kan ligga vid en strand och svalka av sig med ett dopp är det skönt med medelhavsvärme. När man inte kan det är den här värmen näst intill outhärdlig. Jag sitter i skuggan, dricker massor med limevatten, löser korsord och tar det bara lugnt. Jag klarar inte av att åka till gymmet och träna när det är så här varmt. Ne, jag pallar det helt enkelt inte. Har suttit med bikini hela dagen, min leopardmönstrade bikini och hoppas på att mina ben ska få lite färg. I solen kan man bara vara ett litet tag innan det känns som man vill ta ett svalkande dopp. Men när det ända vattnet jag har i närheten är glaset med limevatten, så sitter jag hellre i skuggan än att pressa i solen. Mina ben får färg ändå hoppas jag…

Till lunch idag åt vi (jag och mamma) en hårdbrödsmacka med rökt sik och ajoli. Det var faktiskt riktigt gott med ajolin på, hade inte riktigt trott det innan. Härligt söta och goda jordgubbar blev det också här på balkongen. Till fika sen blev det kaffe och en munk. Pappa kom nämligen otippat förbi i morse med både 1 liter jordgubbar och varsin munk till oss. Haha, extrapris på munkar hade det varit på ICA, så han hade köpt på sig fem stycken. Varav han gav bort två till oss. Lite förvånad men glada, kan man säga att vi blev.

När det är så här varma dagar försvinner nästan hungerkänslorna helt och orken att ställa sig vid spisen i det hettan som redan råder i köket. Så tur att mamma gjorde middagen idag, annars vet jag inte om jag ätit speciellt mycket. Köttfärsbiffar, potatis och tzatsiki + tomater och sallad smakade bra, trots att inte hungern infann sig riktigt. När det känns så där alldeles för varmt tänker jag på hur det var i vintras med kylan alla dess snö, då känns det som att man faktiskt kanske behöver lite värme och att man ska vara glad över att det är en fin sommar. För sommaren är egentligen inte lång om man jämnför med hur länge vi har höst och vinter, så därför gäller det ändå att ta vara på de fina dagarna på bästa sätt och tänka att just den här intensiva värmeperioden som vi har nu, är ytterst ovanlig och snart väntar som sagt kyligare temperaturer...Så njut av sommaren och klaga inte på att det är för fint väder! Männsikor betlalar ju tusentals kronor för att få den här värmen...

Bilder från i vintras! De har bilderna knäppte jag ändå på vårkanten, så snön hade börjat sjunka ihop lite och gatan börjat komma fram under snön

Mamma vid snöhögarna på vändplanen på vår gata...



Men nu har jag gått in och sitter med fönstret mot framsidan där det är skugga öppet för att få in lite svalka inne…Har inte tränat på över en vecka nu, så om det blir svalare väder imorgon ska jag nog försöka ta mig till gymmet. Vi får helt enkelt se hur morgondagen bjuder på för väder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar