söndag 20 juni 2010

En dag med kungabröllop!



Tro det eller ej men jag tittade sammanlagt 11h och 45 minuter på sändningen från Kronprinsessan Victoria och Daniel Westlings, numera prins Daniels bröllop igår. Tänkte typ att jag skulle se vigseln och när de sedan skulle åka kortegen, men det blev som sagt mycket mer. Slog på tv:en 13:00 och sedan blev jag som fast vid att se alla så glada och fina människor. Det var en fröjd för ögat att få se dessa kungligheter, stormän, släktingar, bekanta m.fl., från världens alla hörn i härliga klänningar och smyckade med gnistrande kronor, tiarer, halsband, armband och örhängen. Dessa timmar, då jag fick se de unika bilderna från ett riktigt kungabröllop gick förvånandsvärt fort. Madeleines blå klänning blev en av mina favoriter.

Trodde att de bara skulle sända en del av vigseln och kortegen men de sände ju nästan precis allt, t.o.m. Daniels, Olle Westlings och kungens tal från middagen fick vi höra och sedan fick vi se bröllopstårtan och brudvalsen, vilket var riktigt kul att kunna få ta del av. Så jag både fikade och åt middag framför tv:en igår. Victorias bröllopsklänning, bukett och deras brölloppstårta har jag faktiskt varit lite nyfiken på att få se, och igår fick jag då äntligen se allt. Här kommer min egna (med hjälp av källor från Aftonbladet och Expressen ST) lilla rapportering om bröllopet igår.

Den pärlvita bröloppsklänningen var designad av Pär Engsheden. Det var en enkel, stilfull klänning med korta ärmar och uppvikt krage med rundad ringning. Ryggen är v-formad med klädda knappar och ett skärp i midjan som knäpptes i ryggen. Skorna var även de klädda i samma tyg som bröllopsklänningen.

Ett långt släp på nära fem meter hade hon och hon bar även den tradiotionella slöjan av brysselspets och bars av Sofia av Nassau vid hennes vigsel med prins Oskar (II) 1858. Även samma slöja bar hennnes mamma drottning Silvia vid sitt bröllop med Victorias pappa Kung Carl XVI Gustaf 1976. Kronprinsessan Victoria bar kamédiademet i sitt uppsatta hår, som är uppbyggt av guld, pärlor och kaméer. Samma diadem bar även Silvia bar vid sitt bröllop 1976. En strålande glad, och stundom rörd kronprinsessa bar upp allt med stor elegans.

Brölloppsbuketten hade många av de tradiotionella sommarblommorna men även en del mer exotiska. Liljekonvalj, ros, phalaeonopsisorkidé, pion, klematis, rosenskära, doftranka, luktärt, fänrikshjärta, mårbackapelargon, amazonlilja, gardenia, azalea, löjtnantshjärta, samt den traditionella myrten från Sofiero fanns med.

De tio brudnäbbarna var tre kungliga barn, två barnbarn till kungens systrar, tre barn från släkten Sommerlath och två systerdöttrar till Daniel ringbäraren Hedvig 11 år, och Vera 6 år. De tre kungliga barnen är: prinsessan Catharina-Amalia, 6 år, dotter till Nederländernas kronprinspar Willem-Alexander och Máxima, prinsessan Ingrid Alexandra, 6 år, dotter till Norges kronprinspar Mette-Marit och Haakon och prins Christian, 4 år, son till Danmarks kronprinspar Mary och Fredrik. Brudnäbbar var också prinsessan Margarethas barnbarn Madeleine von Dincklage, 11 år, och prinsessan Désirées barnbarn Ian De Geer, 8 år.

Brudnäbbarna bär buketter med liljekonvaljer. Flickorna hade hellånga, pärlfärgade, kortärmade klänningar i sidenorganza. Till dem ballerinaskor.
Pojkarnas klädsel var sjömanskostym, enligt hovet en tradition för familjen Bernadotte. Son till Fredrik av Norge och Mary var en av pojkarna i skömanskostym.


Runt om på stockholms gator och torg samlades det kring 500 000 människor för att de ville få en chans till att se det lyckliga brudparet och kanske vinka när de for förbi i kortegen. Brevid vagnen sprang fyra säpovakter de 7 km som den planerade färdvägen var. Efter kortegen med hästarna väntade en båttur. Där var det handplockade roddare som förde båten frammåt i ett jämt tempo.




Stefano Catenacci, som till vardags jobbar som kökschef på Operakällaren, hade ansvaret för maten. Inför bröllopet hade Riksalen renoverats för att kunna ta emot alla gäster till middagen. Till förrätt havskräfta från västkusten med örttäcke, pocherat vaktelägg, grön sparris och rödbeta från Gotland samt nässel- och ramslökssås. Landöröding och kalvytterfilé till huvudrätter med rostad schalottenlökskrisp, potatisgratäng med Allerum prästost, tomatterrin, timjanskokta morötter i vitkål och dragonsky.
och till efterrätten var det jordgubbsmousse med rabarberinteriör och vaniljglass i vit choklad.

Brölloppstårtan var stor och vit hela 3,3 m hög och vägde 500 kg med ställning. Varje tårta bestod av 9 lager och var formad som en fyrklöver. Fyllningen bestod bl.a. av svenska smultron och hallon. Bl.a. 100 handgjorda rosor av dragen karamell och 250 handgjorda sockerpraliner var tårtan dekorerad med. Tårtan är en gåva från Sveriges bagare och uppges vara bakad av upp till 95% ekologiska ingredienser. /Källa aftonbladet

Hade velat hitta en bra bild på tårtan men jag har tyvärr inte det. Skulle velat sett den igen för jag tyckte inte att den var så fin när jag såg den igår, som jag hade trott den skulle vara.

Trots väderrapporter på risk för regn, så lyckades de ha vädergudarna på sin sida denna oförglömliga dag.



Att även hela koserten kvällen innan bröllopet sändes på tv:en var också roligt. Jag och Petra såg det och tyckte det var riktigt bra. Magnus Uggla, Roxette, m.fl. underhöll. Vi såg från början till slut, vilket vi inte hade haft planer på innan. Mina chokladbullar passade bra till tet bröllopsyra där också choklad ingår, åt digestivekex med philadelphiaost och päron. När konserten var slut tittade vi på en film som vi därimot hade tänkt att vi skulle göra. Fick den av Emelie när jag fyllde år, ''Things vi lost in the fire''. Kan bara säga, jätte bra!

Idag har jag inte gjort så mycket alls, en sockerkaka med äpple och kanel bakade jag förut idag. Annars har dagen gått åt till att titta på bilder och rapportering från bröllopet igår. Det verkar som jag är värsta inbitna royalisten men så är det inte. Tycker bara att det är extra spännnande och roligt när något så ovanligt som ett kungabröllopp sker här i Sverige.

När vi ''vanliga männsikor'' får ta del av det här genom den långa sändningen i tv:en av hela brölloppet och med en sådan intensiv rapporering som det var, får vi möjligheten att vara med på ett litet hörn. Då tycker jag att det var kul att ta chansen att se ett riktigt kungabröllop för en gångs skull, vilket inte händer så ofta som sagt.

Imorgon är det träning på gymmet som gäller, haha så då blir det inte lika mycket stillasittande aktiviteter som det varit nu i helgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar