tisdag 8 juni 2010

Birsta och så oansvarligt...

Efter fem timmar ute på Birsta var vi rätt nöjda. Då hade vi hunnit med viol-och hallon-laktitsglass, middag på IKEA, en sväng på ÖB, teköp på Kahls och en hel del andra affärer. Jag stryka mer en hälften på min shoppinglista. Sen blev det lite andra inköp som vanligt, ett par leggings i grått och svart (fiskbensmönstrade) på Esprit och en prickig reatröja på Monci för otroliga 25kr. Såg en jättefin vit hallbänk/liten byro på Village, pris 1828kr. Sen såg jag en som det var 50% på för det var en liten repa fram på den. Trots den rabatten tyckte jag den var ganska dyr. Har inte ens en hall än så det skulle inte vara så lyckat att köpa en hallmöbel då. Så det blev inget köp.

Såg fyra barn i åldern 2,5-4 år som verkligen levde rövare utanför IKEA. Inga föräldrar syntes till när de sprang runt som yrväder under stolarna och brevid det dukade bordet med tallrikar och glas i entrén till IKEA. De jagade varandra och skrek och skrattade. Tydligen var föräldrarna en våning upp och kanske satt de och åt mat medan barnen betedde sig precis som de ville. Det kändes som det bara var en tidsfråga tills något skulle rivas ner och gå sönder. Men som tur var inträffade det inte.

Såg också en flicka i 10-årsåldern inne på Birsta som satt i en rullstol skrämmande nära rulltrappan. Ett tag såg det ut som att hon tänkte åka med rulltrappan själv. Hennes pappa satt en bit bort och pratade först i mobilen och sen verkade han inte alls bry sig i vad hon gjorde, -kom pappa, hörde jag att hon sa flera gånger. Jag blev livrädd att hon skulle försöka åka själv för hon t.o.m. tog handen på den. Jag sa till mamma och pappa att de skulle gå och säga till hennes pappa. Men tillslut tog hon sig ifrån rulltrappan och jag kunde andas ut. Förstår inte att man som förälder kan vara så oansvarig. Den här pappan satt bara och drack kaffe och tittade knappt åt hennes håll. Har inga barn själv men ibland känns det som man fattar mer än vad föräldrarna gör, vilket får en att koka av ilska ibland...

Ikväll provade jag ett av de två tesorterna som vi köpte på Kahls, bröloppsyra. Det är ett grönt te med smak av choklad. Det var gott. Det andra tet som vi köpte var ett rött te, blåbärslund. Det skulle vara en starkare arom än det vanliga blåbärstet som vi brukar dricka. Så det ska bli spännande att prova...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar