söndag 2 maj 2010

Gamla kaksmulor!

När jag fyllde år gjorde jag choklad-cupcakes som jag bjöd på. Jag gröpte då ut en del av varje muffins och fyllde de med chokladmosse. Det urgröpta muffinssmulorna sparade jag i en skål med plastfolié över, som tills idag stått orörd i kylskåpet. Hade även några andra småkakor som blivit över, några kvarglömda mariekex som blivit kvar från radiokaksbaket och några digistivekex som ingen gjort anspråk på.

Chokladbollar med kokossting
100 g smör eller margarin
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk kakao
ca 3 dl småkaks- och sockerkakssmulor
ca 1/2 dl havregryn (knappt)
ca 1/2 dl kokos (knappt)
Apelsin cointreau, punsch, arrakesens efter smak eller lik.

Ex. på garnering: chokladströssel, kokos, rostad hackad sötmandel.

Rör de rumsvarma smöret tillsammans med de övriga ingredienserna i en skål. Blanda väl och rör till en deg. Smaka av med t.ex. cointreau. Ställ ''degen'' i kylskåpet en stund. Forma sedan ''degen'' till små runda bollar. Rulla dem i t.ex. chokladströssel, kokos eller rostad hackad sötmandel.
Bollarna kan läggas i små formar. Ställ in i kylskåpet innan de serveras. Förvars sen i frysen.
Valet av ingredienser bottnar i vad jag hade hemma just nu. Annars kan man utesluta t.ex. kokos och havregryn eller ha i något annat som hackad mandel. De sista dropparna av apelsin cointreaun kom väl till användning.


Istället för att forma ''degen'' till små runda bollar kan man forma ''degen'' till lite avlånga korvar (typ som prinskorvar) och ''slå in'' dem i färgad marsipan alt. mandelmassa. Smält blockchoklad med lite smör och låt den svalna en aning innan ändana av marsipanpaketet doppas i chokladen. Ställ in i kylslåpet. Vips så har du egengjorda delikata dammsugare att avnjuta.


Haha, det går att ta vara på det mesta om man har lite fantasi. Även på gamla kaksmulor!

Chokladbollarna rullade i kokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar