lördag 29 maj 2010

Bokens kraft och madolin, tjandolin och mazarin...

Oj vad man kan slå sönder tid när man hittar en bra och spännande bok att läsa...Man tar varje tillfälle man kommer över att kasta sig över boken och försvinna in i dess fängslande värld. Ens egna liv och perspektiv försvinner med takt att bladen i boken vänds och man upptas i.st. helt av boken.

Plötsligt tycks ens egen tillvaro kanske inte vara så hemsk och bedrövlig som man annars kan tyckas ibland. Man har det ju rätt bra, där man sitter i solen och läser eller uppkrupen i soffan under en varm filt med denna kanske nervpirrande bok där huvudpersonernas tillvaro kan vara betydligt värre en ens egna.
Eller så längtar man, suktar och önskar att det som upplevs, ska man själv också få uppleva någon gång. Det är just det som är tjusningen med att läsa böcker.

Du får möta så många olika världar, karaktärer, uppleva så många olika känslor, tankar och vara med om så mycket helt gratis genom böckerna och det skulle du annars aldrig få en chans till annars. Om det inte upplevs i verkligheten då. Du får ta del av människors olika livsöden, och på så sätt skaffa dig många erfarenheter och se saker i andras perspektiv. För mig är det ovärderliga erfarenheter att kunna få. Jag tror faktiskt att dessa erfarenheter som böckerna ger dig är också till stor nytta i det verkliga livet...

Genom böckerna lär vi oss verkligen mycket tycker jag. För min del skulle ett liv utan böcker inte vara ett fullständigt liv, vad man nu definerar som ett fullständigt liv? Men jag skulle helt enkelt inte kunna klara mig utan böcker...

Det blev några timmar i solen med en spänningsroman med den passande titeln: ''sista jouren'' som då utspelar sig på ett sjukhus. När solen sedan försvann i moln och dimma, fortsatte jag att läsa uppkrupen i soffan inne.

Nu har jag Euorovision song contest i bakgrunden medan jag sitter vid datorn. Inte många bidrag som faller mig i smaken, haha typ inget om jag ska vara helt ärlig...Åter igen tycker jag att det är synd att inte Sverige fick komma med. Men det verkar som att teater och blinkande lampor är det som går hem i år, vilket Anna Begendahl inte hade då. Men det är faktiskt en hel ballader också på tragglande engelska eller språk som israeliska som man inte förstår ett ord av.

Just nu hör jag bara upprepande madoolin, tjandoolin och mazaarin hela tiden utan att få en uppfattning om vad låten handlar om...Israels bidrag är inte alls bra, inte Greklands, Ukrainas, Rysslands, Albaniens, Vitrysslands, Frankrike, Spaniens eller Portugals bidrag heller. Vet inte, men jag tycker Cypern eller Belgien kanske har rätt fina lugna ballader, men tror dock att dessa som är alldeles för vanliga och enkla skulle kunna vinna allt. De passar inte riktigt in i denna tävling. Danmark, Islands eller Rumäniens bidrag kan faktiskt ha en chans till att komma bland de bästa. Om jag nu måste välja några bidrag som jag tror har någon chans där ute i Europa. Kanske Danmark vinner allt...Hmm, får se om man orkar vara uppe till att röstningen är avklarad...

Imorgon är det i.a.f. morsdag och då kommer syrran m.fam. hit och fikar. En rulltårtstårta med vaniljkrämsfyllning är förberedd och bullar har vi i frysen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar