tisdag 20 april 2010

50-talets radiokaka!

Radiokaka, ischokladkaka, lördagskaka, kexkaka eller källarkaka. Denna kaka har många namn och förhoppningsvis så stämmer kanske ordspråket haha ''kärt barn har många namn''. Kan det också gälla för kakor tro? Det återstår att se. Den är nämligen inte klar förrän imorgon. Det är tänkt att den ska stå i kylen och stelna över natten.

Har verken ätit eller gjort den förut. Men som jag förstår av andra som ätit den så ska den smaka som ischoklad ungefär, och därmed stämmer ett av namnet ganska bra: ischokladkaka. Den innehåller också marie-kex så kexkaka är kanske också ett bra namn på den. Radiokakan som jag valt att kalla den och som jag tror att den offtast kallas var en populär kaka på 50-talet. Själv har jag tagit receptet från boken: sju sorters kakor. Där den funnits med sedan 1945.

Varför den heter radiokaka kan bero på att när man skar upp kakan såg den ut som dåtidens radioapparater på 50-talet. Receptet på kakan kan också komma från ett radioprogram tidigt i radions historia och därefter fick denna kaka heta just radiokaka. Denna historik har jag hämtat från http://www.sk6gsa.se/qro_pdf/QRO-nov-09.pdf (Föreningen Göteborgs sändareamatörer). Som hade det passande receptet och lite historik på radiokaka i ett mötesprotokoll. Radiokaka är i.a.f. ett roligt namn tycker jag som har en del historik i sig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar