fredag 19 mars 2010

Påsk på ingång!

Så länge jag kan minnas har påsken alltid betytt mycket för mig.
Påsken är ett tecken på att våren med sitt ljus och sina färgglada färger är här. Efter en lång vinter behöver vi just ljus och färger för att känna oss piggare efter allt mörker. Det är också en högtid som inte är lika förknippat som t.ex. julen med krav, sress och förväntningar på att allt ska vara perfekt och på ett visst sätt.

Just denna kravlöshet tycker jag gör påsken till extra mysig. Man får helt enkelt själv välja hur mycket eller lite man vill fira och för den delen pynta och pyssla. Jag tycker i.a.f. om att pyssla och påskpynta. Det kan vara några små kycklingar, påsktuppar och kanske någon påsklilja eller blomsterarrangemang som ställs fram. För mig hör det påsken till. Det roligaste är om man kan påskpyssla själv, precis som när man var liten. Då brukade jag och mamma sitta och göra små kycklingar i cenitlera till gräset som vi sått. Tyvärr blir det inte lika mycket sånt pyssel som då, men det är lika roligt än idag när man väl kommer sig för att göra något sånt. Nu blir det mest att kanske arrangera någon blomgrupp eller göra några egentillverkade påskkort.


Självklart har jag kvar de små påskkycklingarna i cenitlera som jag och mamma gjorde när jag var liten!

Att jag förknippar påsken med min födelsedag eller allt påskpyssel som jag gjorde som barn och alla godsaker(som faktiskt också hör påsken till) är nog svaret på varför just denna högtid känns så bra för mig. Påsken har alltid blivit förknippat med roliga minnen, och så är det än idag...

Nu är det mindre än två veckor kvar till skärtorsdagen och därför ska jag snart börja påska lite här hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar