lördag 20 mars 2010

Lägenhetsvisning

Har varit på min fösta lägenhetsvisning idag. Lägenheten låg i ett område som jag länge varit intresserad av och därför tyckte jag att det var det extra spännande att få titta på just den här 1,5 på 39 m2, som nu var till salu för 195 000 kr. Den skulle vara relativt fräsch med bra rumsindelning, ljusa tapeter, fina trägolv, klädkammare, nya vitvaror och 3-glasfönster stod det i annonsen. Jag blev helt enkelt intresserad och ringde. Nu idag fick jag då komma och titta. Knall gult i hallen som man nästan inte kunde kalla hall, röd tapet i köksdelen för jag kan inte kalla det riktigt kök, där det fanns några skåp i olika storlekar, ingen enhetligt där heller. Innanför köksdelen var det ett rum som man skulle kunna kunde nyttja som sovrum eller ha sitt köksbord. Där stod det en säng, bara en säng inget mer. Det var ett ganska stort vardagsrum dock, fast med oslipat golv och endast två hyllor var det som fanns på väggen. Intrycket blev verkligen tråkigt och sterilt. Toaletten var så liten att jag kände direkt att jag skulle utveckla clausofobi om jag skulle låsa toadörren och sen behöva gå i sidled för att komma fram till det lilla utrymme där man kunde duscha. Våttapet och våtmatta var det som klädde väggar och golv. Hur länge de hade suttit där fanns inget svar på. De två klädkammarna kunde hellre kallas för garderober en just klädkammare.

Hon som ägde lägenheten bodde inte i stan längre. Tjejen som visade lägenheten hyrde där i andrahand och ville helst inte flytta. Att hon inte hunnit diskat eller tömt kattlådan kunde lika gärna vara ett tecken på just det i.st. för tidsbrist eller lathet. Att hon dessutom berättade om en lyhördhet och insyn från grannar eller att vardagsrumsväggarna var snea var också några ovärderliga fakta som jag inte tror ägaren skulle ha sagt i första taget. Tycker nästan inte det något som stämde i annonsen. Kanske fönstren som var bytt, ev en lite, men bara lite nyare spis, något bättre golv i hallen och där det kallades kök och relativt låg hyra där det ingick el, vatten och kabel-TV. Men annars stämde inte färgsättningen med ljusa tapeter eller något annat som stod i annonsen tyckte jag. Där skulle det verkligen behövas en stor totalrenovering för att ens kunna flytta in. Tvättstugan fanns i två hus bort så jag kunde se mig själv i en mardrömsscen hur jag kånkade på stora tvättkorgar i snöstorm och halka. Nej, den lägenheten var inte alls värd så mycket. Men det var bra att jag fick se rumsindelningen och standarden för nu vet jag att det är inget bra område att bo i, om man inte vill höra grannana nysa eller spela musik då så klart. Jag letar vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar