torsdag 11 mars 2010

Nyss fyllda 18 och nu snart 23

Oj, har det redan snart gått fem år sedan jag fyllde 18 år? Av en händelse på påmindes jag på banken att min legitimation håller snart på att gå ut. Måste därför fixa det till veckan, ett till besök på banken, 400 kr, en giltig ID-handling och ett giltigt kort är det som gäller för att förnya det.

Hade jag inte lovat mig själv då för fem år sedan att nästa gång jag skulle förnya en ID-handling så skulle det vara ett körkort. Hade nog också haft ett körkort i min hand nu om jag hade valt själv men ödet ville något helt annat. Ni som känner mig vet vad som hände, till er andra kan jag kort sammanfattningsvis säga att jag fick en kraftig inflammation i rygmärgen som troligen orsakades av en hjärnhinneinflammation. Låg på sjukhus länge och hade svårt att i huvud tagit röra mig, vilket berodde på nervpåverkan som i sin tur gjorde att musklerna fort bröts ner. En otrolig otäck känsla att helt plötsligt bli lam och inte kunna göra något själv.

Innan inflammationen upptäcktes hade den suttit där ett bra tag i ryggmärgen, kan i efterhand konstatera att det var en miss från sjukhusets sida.
Det har gått över två år sedan jag råkade ut för det här. Nu är jag betydligt bättre och tränar hårt för att komma tillbaka. Läkarna ger mig i.a.f. hopp om att troligen bli helt återställd, vilket känns skönt och det ger såklart motivation till att hela tiden kämpa vidare. Men det kommer att ta tid för kroppen att läka efter en sådan här stor grej. Det gäller därför att vara positiv och ha stort tålamod...

Så det blev inte som jag tänkt mig med körkoret. Men jag hoppas på att jag ska kunna ta det någon gång här framöver, för det skulle verkligen innebära en stor frihet. Det är verkligen en jobbig känsla att hela tiden behöva vara så beroende av andra runt omkring och fram för allt föräldrar, och behöva planera med skjuts för att t.ex. hälsa på en kompis. Har därför inte direkt känt mig vidare fri de senaste två mardrömsåren, när jag inte ens kunnat ta bussen själv eller kunnat traskat iväg på egen hand.

Idag har har jag annars avverkat ännu ett träningspass på gymmet.



Tycker verkligen att vi behöver lite färg nu efter en sådan snörik, lång och kall vinter. Den här färgklicken pryder köksbordet nu :)




Här kommer en liten väderrapport för dagen, torsdag 11/3: Snön smälter nu när det är 9 plusgrader ute. Solen har stundtals tittat fram idag. Snödrivorna sjunker ihop och det börjar bli bar mark, även på de mindre vägarna där vägsaltet inte används lika flitigt. Men på vissa ställen där solen inte når fram kan det vara riktigt isigt och halt med snöslask och vattensamlingar. Vilket kan göra det svårt att ta sig fram. Kan våren vara på väg? Vi vågar dock inte lägga ifrån oss vinterjackan ännu. Rekommenderar att välja skor anpassade för att klara av halka och vattenpölar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar