lördag 13 mars 2010

Kladdkake-SM

Hittade en gammal Mat&Vin-bilaga från Aftonbladet (okt. 2008). I den hade de utlyst en tävling om vem som gör Sveriges godaste kladdkaka. Över 200 recept på kladdkakor skickades in till redaktionen på tidningen. Tillslut valdes sex finalister ut. Dessa sex stycken skulle få en plats till kladdkake-SM på chokladfestivalen på Nordiska museet i Stockholm. Där skulle alltså en svensk mästare koras.

Detta kladdkake-SM skulle tydligen då hållas för sjunde året i rad just där på det Nordiska museet i Stockholm (kanske blir det tionde året i år). Vet att man kan tävla i det mesta men att det just finns ett kladdkake-SM, har jag helt missat. Har heller ingen aning hur det gick i den stora SM-finalen då, men alla sex finalisterna hade sina recept i tidningen och jag blev därför sugen på att prova något av dessa. Jag valde ett av de recepten där jag redan hade alla ingredienser till hemma. Där blandades det bl.a. mandelmassa i smeten och man gjorde en botten men hackad mandel och choklad. Riktigt maffig med mycket god choklad-och nötsmak och med lite tuggmotstånd kan jag sammanfatta den.

Haha, så jag tänkte att nu när vinter-OS är över kanske det blir att ladda inför kladdkake-SM i september. Om man är villig att delta så skulle man i.a.f. platsa bättre där än i någon idtottsgren...




Vill göra: Måla upp en gammal stol i någon härlig färg. Blev så inspirerad när jag såg den här röda stolen. Det är verkligen ett projekt som jag vill förverkla snart. Kanske är det dock smart att vänta tills det blir bättre väder så man kan hålla till ute.




Ikväll blir det finalen på melodifestivalen och till det blir det att äta upp resten av kladdkakan! Lite spännande är det allt nu att se vem det är som vinner ikväll och går vidare till den stora tävlingen som i år hålls i Oslo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar