lördag 6 mars 2010

En helg med godsaker!

Blev en riktig trevlig kväll igår med Petra och Emelie E. Filmmys framför brasan. Petra överraskade med goda lax, räk, rostbiff och potatissallads tunnbrödmackor som vi gjorde. Jag överraskade också, nämligen med en väldigt lyckad kladdkaka. Till den blev det grädde och frukt. Mmmm så gott var allt som vi åt.


Recept: Kladdkaka
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl matolja
50 g smör
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
Smör och ströbröd till formen
ca 50 g mörk blockchoklad 70%
Florsocker att pudra med


1.Sätt ugnen på 150 grader
2.Smält smöret i en kastrull och tillsätt matoljan
3.Vispa, ägg, strösocker och farinsocker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret.
4.Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.
5.Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter och stick i grovt hackade chokladbitar.
6.Grädda kakan på 150 grader i mitten av ugnen i ca 23 minuter. Prova med en sticka, den ska vara ganska kladdig. Låt kakan svalna innan den pudras med florsocker.

Serveras med vispad grädde el. vaniljglass. För att lyxa till kakan kan frukt eller bär vara gott till! Ät och bara njut!


OBS! Här kommer mitt tips för att lyckas med att få den så där perfekt kladdig. När kakan tas ut ur ugnen kan den nämligen kännas alldeles för kladdig, men låt den stå i kylskåpet minst en timme för att svalna och stadga sig. Den blir bara godare ju längre i förväg man gör den innan den serveras. Kan rekommendera att göra den dagen före vid planerade bjudningar. Jag brukar använda mig av denna metod för att vara säker på att kakan lever upp till sitt namn kladdkaka.



Fick för första gången idag se min barndomskompis lilla bebiskille Elliott. Tio dagar gammal. Så liten och söt. Är otroligt vad man får positiv energi av att bara titta på sånna små godingar.

Har fått en inbjudan till i imorgon: våfflor hos min farbror och faster. Det tackar jag inte nej till. Då får jag också tillfälle att träffa min kusin, hans sambo och deras två pojkar Vilhelm 3 år och Olof snart sju månader gammal. Måste komma ihåg att lämna tillbaka de utlästa böckerna då.

Så det verkar bli en helg med mycket/många godsker, vilket inte är så dumt ibland. Även idag har solen strålat hela dagen och det känns som våren är på väg.


Ikväll blir det nog att titta på andra chansen på melodifestivalen! Kanske inte den roligaste nöjet en lördag kväll, men men det funkar ibland det med. Haha, ska i.a.f. premiärdricka ett nytt te, Lira Lina tänkte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar