tisdag 23 mars 2010

Dåliga vanor & bra vanor!

De senaste veckan har jag börjat fått en vana. En vana som jag inte valt själv utan det är något som jag blev erbjuden och som jag lite tveksamt i början tackade ja till. Men jag tackade ja. Jag är nu rädd att denna vana kan utvecklas till en ovana eller last som blir svår att komma ur. Den senaste veckan har jag fått två leveranser levererat till mig personligen. Jag införskaffar det nämligen inte själv, behöver inte ens betala för det och jag får det utan att egentligen behöva be om det. Så långt är det kanske bra men i längden är det inte hälsosamt och går emot vad jag försöker vara medveten om. Men de söta, lagomt sega, stora skumbananerna med ljus choklad är otroligt goda att doppa i det heta tet. Chokladen smälter så där lite lagomt och det blir bara så gott i munnen.
Han som förser mig med dem tror jag redan har hamnat där, i ett skumbanansberoende. Kan detta vara möjligt? Är jag på väg åt samma håll? Saknar dem när de inte finns med som tilltugg till tet och längtar extra efter dem när jag vet att jag snart ska få doppa dem så chokladen smälter så där gott.
Sockerintaget finns inte alls med i mina beräkningar när dessa mumsbitar hamnar i munnen. Men efteråt känns det inte rätt att äta dem på en vanlig vardag. Hmm, hur var det med lördagsgodis? Kanske skulle jag behöva dra ner på dem lite eller begränsa dem till att bara äta dem på helgen. Det mest drastiska skulle i.a.f. vara att stoppa leveranserna. Klarar jag av att sluta helt tvärt? Har ju aldrig hört förut att någon fått abstinensbesvär av skumbananer, haha de tillhör kanske kategorin godis då.

Jag frågar mig själv vad är det jag saknat som jag nu fått smak på hos dessa skumbananer? Kan inte direkt komma på något nu med det samma, det är något jag måste fundera mer på. Nej, en hedlig avvänjning i början skulle nog vara det bästa för att så småningom sluta helt. För jag ser det som ett problem om inte så allvarligt än. Sen är karaktär och lagomt ett bra ord för att inte hamna i ett större missbruk av något slag. Lagom kanske inte fungerar i alla sammanhang av missbruk men just i det här fallet med skumbananerna tror jag att det skulle fungera.




Det är fascinerande hur vanor uppkommer och förändras genom åren. För drygt två år sedan vet jag att jag inte alls drack te regelbundet, nu göra jag och tycker verkligen om det. Hemma är dessutom digestivekexen givna till. Behöver inte ens ha något på, kexen är goda i sig tycker jag. Det har nästan blivit som en kvällsritual med tet och dessa digistivekex. En riktig härlig avkoppling sådär på kvällen. Hmm, men att skumbananerna har kommit med i bilden här ovanför tycker jag inte riktigt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar