måndag 12 december 2011

Skam den som ger sig!

Hörde verken någon tidning eller några grannar som gick till jobb och skola imorse. Sov som en stock till kl: 10:00. Och det kan nog vara bra ibland att vara uppe lite senare på kvällen för att få den där hårda och sammanhängande sömnen. Som man typ bara får när man är riktigt trött och går och lägger sig.

Äntligen fick jag rätt om mitt tandvårdsbidrag som inte utnyttjades! Och här är mailet som jag skickade till patientnämnden (läs om ni vill).


Hej .......!

Lördagen den 12 november i år var jag till folktandvården i......för en basundersökning.
Jag har inte blivit kallad till tandläkaren på över tre år, så jag hade vid detta tillfälle två tandvårdsbidrag att kunna utnyttja, vilket också bekräftades då.

En vanlig undesökningen går på 660 kr, men med mina två allmänna tandvårdsbidrag på 300kr vardera (född år 1987), skulle denna undersökning kosta 60kr för mig.

När jag väl skulle betala hos folktandvården, var det något fel på systemet och därför skulle de i.st. skicka hem fakturan till mig. När fakturan kom, stod det att basudersökningen kostade 360kr och inte 60kr som jag hade varit säker på.
En nära vän till mig hade nämligen varit till samma folktandvård som mig, bara någon vecka innan, och hon hade precis som jag inte blivit kallad dit på över tre år. Men hon betalade bara 60 kr för samma undersökning.

Jag ringde då till folktandvården för att säga att det måste ha blivit en miss. De däremot sa att det fanns en notering där att jag funderade på en tandvårdsförsäkring och att jag därför inte kunde ta ut mitt andra tandvårdsbidrag vid detta tillfälle. Men att det låg kvar en tid för att kunna utnyttjas vid ett senare tillfälle i samband med någon undersökning el. dyl.

Och i samband med undersökningen blev jag mycket riktigt informerad om en tandvårdsförsäkring. Jag som inte haft några problem med mina tänder på dessa 24 år funderade om det var lönsamt att ta denna försäkring. Men jag behövde inte bestämma mig vid just det tillfället sa de, utan om jag valde att ta denna försäkring skulle jag ringa tillbaka till folktandvården inom tio dagar, vilket jag inte gjorde. Jag valde alltså att inte ta denna försäkring.

Jag ville att folktandvården skickade en ny faktura till mig på 60kr som denna undersökning ska ha kostat mig. Men till svar fick jag att det var omöjligt för dem att göra det. Jag skulle ist. vända mig till försäkringskassan, vilket jag också har gjort. De tycktet att det var mycket underligt att jag inte fick utnyttja mitt andra tandvårdbidrag när jag inte valt försäkringen. Jag skulle gå vidare till patientnämnden och därifrån fick jag ditt namn, nummer och mailadress.

Hur ska jag nu göra? Räkningen ska vara betald senast 111214. Och jag hade velat utnyttja båda mina tandvårdsbidrag vid min undersökning som jag gjorde den 12 november i år.
Vet inte vart det har blivit fel någonstans, för fel har det i.a.f. blivit.
Om det är folktandvården som nu tycker att jag har haft betänketid för tandvårdsförsäkringen, så undrar jag i.s.f., "ska betänketid få kosta?" Och när jag inte jobbar är 300kr mycket pengar för mig. Nu satt de upp en ny tid till mig om 1,5 år för att jag sa att jag ville kunna utnyttja detta tandvårdsbidrag. Men jag kan inte idag säga hur det ser ut i maj 2013 för mig. Vet därför inte om jag har möjlighet att utnyttja detta tandvårdsbidrag då. Hoppas att du kan hjälpa mig att få någon klarhet i det här. Jag känner mig både "överkörd" och maktlös.

Med vänlig hälsning:


---------------------------

Haha, för skam den som ger sig! Och till er som också är nyfikna på vad jag fick för svar på det här mailet, så ska jag visa er svaret. Men det får ni se imorgon!

Nu ska snart Emelie komma förbi på en fika! Mycket trevligt! :)

Ha en fortsatt bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar