måndag 5 december 2011

Ska betänketid kosta?

För ett tag sedan, rättare sagt lördagen den 12 november var jag till tandläkaren. Och jag gick som tidigare nämnt igenom utan hål. Och det kändes ju jätte skönt efter att inte ha varit där på över tre år. Blev också glad över att vårdbidraget på 300 kr/år gjorde besöket billigt. En undersökning som egentligen skulle ha kostat 660 kr blev nu på bara 60kr, tills för några dagar sedan, när räkningen kom på 360 kr. Det måste ha blivit något fel tänkte jag och ringde till tandläkaren. Till svar fick jag:
-Du funderade på tandvårdsförsäkringen och därför kan du inte ta ut ditt bidrag på 300kr nu. Så det är därför som räkningen är på 360 kr och inte 60 kr -Öhh va?, vadå fundera?

I samband med undersökningen fick jag information om en försäkring som man betalde varje månad och sen vid ev. åtgärder som hål och liknanden skulle denna försäkring gå in och täcka dessa kostnader. Ja, det låter ju bra tyckte jag. Men på mina 24 år har jag inte behövt laga ett enda hål så jag blev ändå tveksam om det skulle löna sig med en försäkring.
-Ja, du har i.a.f. 10 dagar på dig att bestämma dig sa tanten i receptionen. Så om du vill ha försäkringen ringer du bara till oss så fixar vi det.
Bra tyckte jag och gick nöjd därifrån.

När jag nu ringde dit för att få en förklaring på räkningen, frågade jag om de inte bara kunde skicka en ny räkning, men det gick tydligen inte.
-Jag vill ju inte förlora något på det här, sa jag.
-Vi gör så här, sa rösten i telefonen. Jag skriver att vi ska kalla dig igen maj 2013 så kan du ta ut ditt vårdbidrag då, för det ligger kvar hos oss i tre år.

Det är alltså om 1,5 år och jag som hade tänkt vänta ungefär ett halvår till, alltså om två år tills nästa tandläkarbesök. Så frågan är nu kommer jag förlora mina 300 kr för att jag enligt dem hade betänketid på försäkringen? Visst 300kr kanske inte är hela världen men sättet att kanske smyga in en avgift sådär tycker jag inte om. Räkningen ska vara betald den 14:e december så än har jag lite tid att ta reda på det. Hmm, kanske måste jag ringa dit igen...

Have a nice day!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar