måndag 26 december 2011

Dagmars förödelse på annandagen!

Oj, vad det har blåst här i Sundsvall inatt! Trodde ett tag att hela taket skulle lyfta, eller att någon fönsterruta skulle blåsa sönder. Och skulle träden palla detta tryck? Vaknade vid 2-tiden och tittade på klockan och kände att det var nog bra skönt att det inte blev någon utgång för min del, nu när stormen Dagmar visade sin styrka på över 30m/s här. Lägg till ishalka på det så var jag rätt nöjd över mitt öde och val den här gången.

Vid 03:30 hade en stor och tung, 300-årig tall, på 1m bred brakat rakt över vägen hemma hos pappa. Och just den tiden på dygnet då folk kanske är på väg hem från krog och andra festligheter som det brukar vara på en juldag. Så vilken tur att det, trots denna förödelse gick bra.

Denna tall och många, många fler träd har fallit nu när stormen Dagmar visat sin styrka här och på många andra ställen runt om i Sverige. Och med dem följderna att många nu har drabbats av strömavbrott, förseningar med tågavgångar, oframkomliga vägar, ofrivilliga plockepinn i modell större och skador på fastigheter och hus. Inför naturens krafter är vi maktlösa!

Nu verkar dock den värsta stormen vara över just här. Trots att det känns onödigt att det ska föra med sig en sån förödelse med så många nerfallna träd, är man ändå glad över att vi har klarat oss "relativt" oskadda. Imorgon är det vardag och jag som är hos mamma kan då därför läsa tidningen. Stormen Dagmar kommer stå på första sidan!

-----------------------
Och på just denna dag då många naturkatastrofer tycks visa sin enorma kraft, fyller mitt brorsbarn AXEL år! Stort grattis till dig! :)

Kramar från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar