lördag 8 oktober 2011

Varför får vi ingen hjälp?

Blir så arg när jag hör att akut sjuka nekas ambulans. Det var ju precis det som hände mig förra hösten. Efter att vi bönat och bett och försökt övertygat de som tog emot samtalet att jag var riktigt sjuk, hade svårt att andas och hög feber, så kom en ambulans tillslut efter några timmar. - Ta en alvedon, var annars det jag fick som råd...

Väl inne i ambulansen behövde jag syrgas med det samma. När jag sedan kom in hade jag en sänka på 349 (normal sänka kring 10). Jag var också så uttorkad att de satte in dropp. Efter bara något dygn på sjukhuset började hjärtat att rusa och jag blev därför överflyttat till hjärtiva. Sen följde en vecka på sjukhuset med flera undersökningar och provtagningar innan de kunde ställa diagnosen legionella. Det är skrämmande att så här i efterhand konstatera att om jag inte hade kommit in på sjukhuset då, så vet jag inte hur utgången hade sett ut för mig idag. Usch, hemska tanke...

Och ingen ringer väl efter ambulans i första taget. Kan bara inte fatta att de ens kan neka någon som ber om den hjälpen. Och att våga ställa en lindrig diagnos och ge råd över telefon när den som ber efter hjälp redan säger sig vara behov av akut vård, är för mig ett stort mysterium. Vilken nonchalans. Så varför vill de spela med människors liv som de nu gör? För människor dör ju p.g.a. av det här. Frågorna är många...

------------------------------
Idag är det underbart höstväder ute med en strålande sol från en klarblå himmel. Men kylan känns i luften och jag frös faktiskt lite om fötterna förut när jag tog en promenad. Dags att byta till varmare skor?

Ha en bra dag alla ni och var rädda om er!

1 kommentar:

  1. Oj det lät inget vidare!
    Har du kollat upp orsaken till varför/var du fick legionella?
    Är det någon felaktig installation hemma så är det viktigt att den åtgärdas så du inte drabbas igen!

    SvaraRadera