torsdag 18 augusti 2011

Smart mattdrag!

Sitter nu här helnöjd och hör hur de städar i trapphuset. För min dörrmatta har jag så förutsede tagit in! Vet ju om att det är just torsdagar som städningen är. Det är också på torsdagar som man oftast vaknar till gräsklipparen.

Det blir spännande att se hur många ondgagskvällar eller torsdagsmornar som jag kommer ihåg att ta in dörrmattan!? Men det måste jag försöka komma ihåg. För rent utanför dörren vill man ju ha. Hihi, och det tror jag inte det kan bli om dörrmattan ligger där.

------------------

Har ju lovat att jag skulle ge en bokrecension på Sarahs Nyckel av Tatiana De Rosnay. När jag fyllde år fick jag den av syrran m fam. Har därimot inte läst den förrän nu, har ju haft en del andra böcker att läsa. Men tack igen för en bra bok! Nu har även Sarahs Nyckel kommit ut på dvd och den tänker jag se något här framöver.

Här kommer lite av handlingen: Boken utspelar sig både i nutid och dåtid.

Året är 1942 och i staden Paris. Den då 10-åriga judiska flickan gömmer sin lillebror i det hemliga skåpet strax innan familjen förs bort av den franska polisen till insamlingen av judiska familjer i Vel’d’Hiv. Hon låser skåpet och tar med sig nyckeln i vetskap om att hon snart ska återvända för att befria sin bror. Men timmarna går och blir snart till dygn. Och hon som lovat sin bror att snart komma tillbaka. Frustrationen växer, tankarna finns hela tiden hos honom och hon vill inget annat än att återvända till sin gata i Paris och tillbaka till deras hemliga skåp, det som hon dyrt och heligt lovat honom...

60 år senare, inför årsdagen av Vel’d’Hiv får Julia Jarmond i uppgift att skriva en artikel om denna hemska årsdag i Frankrikes historia. När hon söker efter uppgifter kommer hon plötsligt över denna lilla flickas öde. Plötsligt visar det sig att flickas historia har en stor del i Julias egna familj. Något som länge varit nertystat.


Det här är en mycket medryckande, gripande, spännande, trovärdig, djup och kärleksfull bok som visar stort mod. Bästa boken på länge! Man kan inte låta bli att sträckläsa den. Rekommenderar den starkt! Lånade ut den till en kompis och hon gav samma betyg.




Ha en fortsatt bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar