fredag 25 juni 2010

Ringdans, kalvdans & regndans!

Matjesill-lunch med ägg och gräddfil sen midsommarfirande på Njurunda hembyggdsgård. Där mötte vi upp syrran och tjejerna, mitt kusinbarn Vilhelm, farbror och faster. Stod och tittade på när de dansade kring midsommarstången. Om jag kunnat hade jag faktiskt dansat med tjejerna, det hade de tyckt om och det hade varit en bra mostergärning. Men nu ville jag inte utsätta mig för den ojämna gräsmattan och trängseln runt stången. Det kändes liksom inte läge att göra det, nu när balansen fortfarande inte är den bästa...Kan inte lova något, men kanske nästa år, eller året där på, så hoppar jag runt till små grodorna och dansar till här är karusellen!

Solen var framme och det var varmt i luften, riktigt behagligt väder. Barnvagnar, hundar, rulatorer, kryckor småbarn, spelmansmän, dansare och annat folk trängdes vid detta midsommarfirande som traditionellt varje år hålls här på Klockarberget. Träffade min barndomsvän Frida som jag bott granne med under hela min uppväxt. Hon hade med sig sina föräldrar som fortfarande är mina grannar och sin lille kille Elliott 4mån. Stod länge och pratade med henne så det var riktigt trevligt. Vi sa att vi skulle träffas något här framöver...

Pappa köpte fikabiljetter och vi gick in och fikade inne i hembyggdsgården. Där satt vi tillsammans med Vilhelm, farbror och faster.

En lättare middag, laxsnittar med skagenröra, nypotatis, päronsallad och en kall öl blev det. Till efterrätt kalvdans med hjotronsylt som inhandlas på hembyggdsgården. Inga jordgubbar blev det heller idag, de svenska är två veckor försenade så om det ska vara några jordgubbar till midsommar får de vara spanska. Ähh, vi väntar på de svenska gubbarna, fast de spanska är riktigt goda de med!

En riktig regnskur kom det också sen på kvällssidan. Skyfall kan man verkligen säga. Då hör jag skrik ock skratt och tittar ut, grannens barnbarn haha inte Fridas lille Elliott då, utan mina andra grannars barnbarn och en kompis till henne, hade tagit på sig bekinisar och skriker, skrattar och dansar ute i regnet. Det var ett tag sedan nu som jag själv utövade denna regndans och då tillsammans med Frida. För min del blev det en lugn midsommar med familjen i år, vilket inte var så tokigt det med...Imorgon ska jag till Petra och då blir det grillning, hoppas bara att vädret tillåter det!

Rosa klänning från Fanny, Vila, en rosa kortärmad tröja i spetstyg från Lindex och en tygros (går att använda både som brosch och hårsnodd) i lila från ur och penn, blev min midsommar outfit!


Nu ska jag äta en laxmacka med brieost! Trevlig midsommar på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar