fredag 14 maj 2010

Som en riktig familj!

I morse åt vi frukost som en riktig familj, vilket inte händer så ofta. Med en riktig familj menar jag att det var jag, mamma och pappa som satt tillsammans vid köksbordet på morgonen och åt havre grynsgröt, drack kaffe och åt smörgåsar med skinka, ost och tomat.

Att sitta så tillsammans betyder jättemycket, och speciellt då för mig som mest bott med mamma och med pappa bara varannan helg, under större delen av min uppväxt. Att känna sig som en riktig familj och ha både mamma och pappa vid min sida samtidigt har jag alltid uppskattat sen jag var liten.

Tror inte att ett barn som vuxit upp med båda föräldrarna förstår hur det ibland kan kännas med ''en halv familj''. Nu känns det ju så klart lite annorlunda när man blivit äldre, det är inte lika viktigt som det var då. Det beror väl på att man har växt ifrån sina föräldrar lite, både på gott och ont. Men som barn tänkte jag ofta på det när man t.ex. åt middag hos någon kompis tillsammans med båda deras föräldrar vid bordet. Det var en mysig familjär känsla.

Nu därimot är det mycket vanligare att ha separerade föräldrar, olika plastsyskon, låssas- mammor och pappor och gud vet vad, än vad det var när jag var liten. Men känslan av att vara en splittrad familj tror jag varje barn oavsett om det är vanligt eller ovanligt förekommande är att de oftast vill att familjen ska vara en hel och lycklig familj som gör saker tillsammans.

Som tur är så är mina föräldrar, trots att de valde att gå skilda vägar när jag bara var fyra år vänner. Det ska jag vara glad över. Att åka och bada, handla eller göra andra aktiviteter tillsammans har förekommit ganska ofta, vilket har gjort att jag ändå känt mig trygg trots att jag hade separerade föräldrar. De var också tacksamt nog mina föräldrars mening att det skulle vara så. Otrygghet och skuldkänslor kan annars vara förekommande hos många barn med separerade föräldrar.
Visst mina föräldrar gnabbas och irriteras på varandra ibland, men vilka par gör inte det? Anledningen till att pappa gjorde oss sällskap i morse var att han skulle skjutsa mig till sjukgymnasten.

På eftermiddagen fortsatte jag att hålla ihop familjen och bjöd mamma och pappa på tårt-och kakbufé på Lottas järnvägs kondis i Bommen. Mums, mums det var riktigt gott med olika sorters tårtor. Blåbärstårtan och en sorts chokladboll med vit ckokladöverdrag blev mina favoriter.

Gjorde också ett fynd där på kafét. De har nämligen en del tavlor och andra saker där till försäljning. En hyll-låda-ramtavla med en fin bild i köpte jag. Ja, det kanske låter som en konstig beskrivning på ett fynd men den var jätte söt. Ska lägga ut en bild på den så fort som möjligt.

Ikväll blir det tortillatårta efter Petras recept och då som det brukar vara, bara med mamma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar