lördag 24 april 2010

Inget roligt uppvaknande på kalasdagen!

05:30 i morse,piper det högt med några sekunders mellanrum. Första tanken var att det var mammas väckarklocka eller någon morgonpigg fågel ute. Men när jag hör mamma rusa upp och dra fram en stol samtidigt som hon säger några irrande meningar där en del svordommar ingår, förstår jag att det inget av de första alternativen som jag först trott utan det är brandvarnaren utanför våra sovrum som är slut på batteri och därför tjuter. Inte precis ett roligt uppvaknande så tidigt på en lördags morgon...

Somande till men bara en kort stund för då smäller det plötsligt som skott i golvet. Det brukar göra det ibland för det blir sättningar i huset tror jag. Men så högt som det small i morse och så många gånger efter varandra har jag inte varit med om förut. Ännu en gång hoppade jag rakt upp i sängen. Jag somnar i.a.f. om, men mamma som rusat upp för att montera ner brandvarnaren och sen blivit skrämd av smällarna har svårare att lägga sig ner och sova igen. Hon blir så illa tvungen att kliva upp.

Några timmar senare vid 08:30 så är det en fågel som har bestämt sig att ha sin solokonsert utanför mitt fönster. Jaja, lite bättre att vakna till fågelsång kanske. Dessutom hade jag en del att fixa med till kalaset innan alla skulle komma tänkte jag. Men jag låg ändå kvar i sängen till kl:09:10 och då ringer min mobil, hinner inte svara och ser sedan att det är dolt nummer. Men vem ringer så tidigt på lördag morgon? Jaja, måste väl kliva upp då. Det verkade ju som att någon verkligen ville det, när alla tänkbara väckningsmetoder hade utövas denna morgon...

Duschade, klädde på mig, bäddade sängen, fixade cupcakesen, plockade undan, dammsugade, torkade golv, bytte handdukar på toaletten och städade där, dukade bordet med koppar och fat, kakor och bullar, servetter och blommor (tur att jag och mamma kunde hjälpas åt!) Tills klockan slog två då kom de.


Den här fina buketten fick jag av Magnus.


Det dukade fikabordet! Chokladbegär, chokladbeskvier, solskensbullar, Drömmar, Mini-Drömrulltårta, kolalkakor, kryddkakor och hallongrottor. I den lilla vasen på brickan har vi plockat in blå Skilla.

Mini-Drömrulltårtan med smörkräm.
Hallongrottor och kolakakor.

Mini-Drömrulltårtan igen och kryddkakor.

Chokladbegär och chokladbiskvier.

Solskensbullar med socker och vaniljkräm i.


Kryddkakorna igen men i större bild. För att få degen så där snirklig har jag använt en väl rengjord vitlökspress. Ett litet tips för att få en roligare form på kakorna.

Drömmar.

Min tårta blev en cupcakestårta med glasyr av philadelphiaost och florsocker, toppad med sockerblomm-strössel. Cupcakesen fyllde jag med chokladmosse. Ett roligare alternativ ibland till vanlig tårta.



Jag fick pengar, en bok om hur man kan lära sig spå sig själv, påslakan, en chokladask, en hög glaskupa och ett jätttestort fat i rödrosa färg. Fick också några gamla kort på mig från när jag vara tre fyra år gammal av syrran. Det tycker jag var en jättekul grej.


Kanske en passande tröja för kalas!

Till mina syskonbarn Alica och Julia dukade jag ett prinsessbord som de fick sitta och rita vid. Temat var Victoria och Daniels bröllop. De vuxnas långdragna fikande och pratande kan annars bli rätt tråkigt när man är liten. Så en bra grej är att de får något att syssla med när kakorna och bullarna är avklarade.

Det var trevlig att få träffa alla. Gott fika, fina presenter och en dag med strålande solsken från en klarblå himmel gjorde det till en perfekt dag att ha kalas på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar