söndag 18 april 2010

Hallongrottor!

Tjohoo, äntligen blev hallongrottorna lyckade! Hittade ett bra recept, så jag har nu skrivit om det jag hade förut. Jag delar gärna med mig av det lyckade receptet...


Hallongrottor recept:
200g smör
1 dl socker
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
knappt 1/2 dl hallonsylt


Tärna smöret (gärna rumsvarmt). Med hjälp av en gaffel, el. matberedaren arbetas alla ingredienserna (utom hallonsylten) ihop till en deg.

Degen rullas till en längd, ca 2,5 cm i diameter.



Klä in degen i plastfolié och lägg den i kylskåpet i ca 15 min för att degen ska bli kall.






Ta bort plastfolién och skär degen i ca 24 delar, i ca 1 cm tjocka skivor. Här på bilden är jag på sluttampen av min deglängd!







Rulla bitarna till små bollar och placera dem på en bakplåt med bakplåtspapper el. i kakformar.




Tänk på att kakorna flyter ut lite om de inte läggs i formar. Placera dem då därför inte för tätt på plåten när de ska gräddas.


Gör en liten grop med fingret i mitten av varje boll.








Klicka sedan ut lite hallonsylt i dessa gropar. Var noga med att det inte blir för mycket sylt för då kan de rinna över vid gräddningen.



Grädda kakorna i mitten av ugnen på 200 grader i 10 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar