tisdag 30 mars 2010

Ett besök i rikets sal!

När jag läste religion på gymnasiet besökte vi bl.a. livets ord, Uppsala domkyrka, en moské och nunnorna i klostret. Vilket jag tyckte var mycket intressant sätt att få inblick i de olika religionerna. Något besök eller studier av Jehovas vittnen kommer jag inte ihåg. Därimot har de genom åren knackat på dörren hemma men inte mer än så. Så när vi fick inbjudan tyckte jag av ren nyfikenhet att jag och mamma kunde gå på det här mötet, i rent studiesyfte då.
Där i Rikets sal blev vi i.a.f. väl bemötta av många som välkomnade oss och hälsade, med att ta i hand och presentera sig med sina namn. En timme tog mötet där Jesus död var huvudämnet. Idag var det alltså årsdagen för Jesus död som vi skulle påminnas om. De skickade runt vinglas med vin som skulle symbolisera Jesus blod och vitt bröd som symboliserade Jesus liv. Inget av detta fick man smaka på utan det var bara att skicka det vidare till nästa person som satt brevid. De pratade också om att Jesus ska komma till oss och göra jorden till ett paradis där det inte ska finnas några problem eller lidande.
91 st personer var det som hade samlats denna kväll. Mest äldre men även en del barn. Männen och pojkarna, även de små bar kostym med slips. Äldre damer var också finare klädda, där kjol och blus var överrepresenterat. De små flickorna hade klänningar. Vi sjung några psalmer om Jehovas och hörde på när olika personer läste bibelord. Under hela mötet skulle man själv följa med i bibeln när han som stod längst fram på scenen läste, tillslut gav jag upp att bläddra fram alla de kapitel och verser som angavs. Salen vi höll till i var enkel och nästan som vilken liten aula som helst, med ett piano och en liten scen. Inte alls något märkvärdigt och inte alls i jämförelse med den kyrka som jag själv är van vid med högt tak, utsmyckningar i guld och ikoner i olika slag. Lite pianomusik till psalmerna var det, men ingen pampig orgel som man brukar ha på gudstjänsterna i kyrkan. Som sagt allt verkade väldigt enkelt och sparsamt. Några små barn somnade under mötet, kan förstå när det var så sent. En pojke i raden bakom oss blev plötsligt konstig och började låta rossligt och krampa. Hans mamma försökte få kontakt med honom genom att säga hans namn och skaka honom lite. Tillslut kvicknade han till och blev normal igen. Hela familjen lämnade fort salen och jag vet inte vad som hände sen. Det var faktist lite otäckt att se och man tänkte på människor som kan reagera så på sånna sammnkomster som livets ord. Men tror inte att det kunde vara så i fallet här...
Ja, nu kan jag även bocka av ett Jehovas möte. Haha, några fler vet jag inte om det blir men i rent studiesyfte så tycker jag att det känndes intressant.



Denna inbjudan fick vi:

JESUS KRISTUS GAV SITT LIV FÖR OSS
Varför behövde han göra det?
Vad betyder hans död för dig?

Jesus Kristus sade att han inte kommit till jorden ''för att bli betjänad utan för att betjäna och ge sin själ till en lösen i utbyte mot många''. (Matteus 20:28)Han gav villigt sitt liv för att andra skulle få nytta av.

Vad betyder det att Jesus gav sitt liv som ''en lösen''? Varför behövdes det? Vilka dog Jesus för? Och vad betyder hans död för dig?

Varje år samlas Jehovas vittnen för att minnas den dag då Jesus dog. I år infaller årsdagen av Jesus död tisdagen den 30 mars efter solnedgången.

Du är mycket välkommen att komma och lyssna på det tal som besvarar de här frågorna med hjälp av bibeln.

Tid och plats för den här viktiga händelsen:
19:30 Rikets sal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar